JUSS OG SAMFUNN

Orkla-forvirring om DoubleClick-avtale

DoubleClick har fått eksklusive avtaler med flere publikasjoner i forlaget Hjemmet Mortensen. medianett, den nye annonsesamkjøringen til Orkla-eide eShop, har også avtaler med de samme publikasjonene på nettannonsering. Dette skaper stor forvirring og ståhei blant deltakerne i samkjøringen.

Therese Werenskiold
2. okt. 1998 - 12:46

Det er eShop Scandinavia, med blant andre Orkla Media på eiersiden, som står bak samkjøringen. Det elektroniske handelsselskapet har kommet opp med et konsept hvor de tilbyr gratis etablering av nettbutikker mot forpliktelse til å annonsere i nettverket medianett.

I egenreklamen skryter de av å ha skapt Norges største annonsesamarbeid på nett med 28 nettsteder fra blant annet Hjemmet Mortensen og Orkla Dagspresse. medianett benytter annonsesystemet NetGravity .

Konkurrenten Double Click Norge har på sin side skrytt av å ha hanket fem publikasjoner inn i sitt eget nettverk med eksklusive annonseavtaler. Dette er en midlertidig avtale.

Administrerende direktør i DoubleClick, Jan Grønbech, sier til digi.no at avtalen Double Click har inngått med Hjemmet Mortensen inkluderer eksklusiv rett til å selge tradisjonelle bannerannonser (468 ganger 60 pixler) på sidene til Økonomisk Rapport, Kampanje, Hjemme-PC, Tekno og Vi Menns bilseksjon.

Denne avtalen skaper forvirring om hvem som har rett til å gjøre hva.

På medianett-gruppens hjemmesider finnes det en segmentkalkulator, hvor kundene kan taste inn ønsket målgruppe, og deretter få oversikt over hvilke av de 28 nettstedene det lønner seg å annonsere i. Det står også priseksempler på annonser, primært store bannerannonser, for alle nettstedene (se under nettsteder i høyre margen).

Altså virker det som om både DoubleClick og medianett selger standard bannerannonser for de samme publikasjonene, noe som blir misvisende for kundene.

Det er ikke før digi.no gjør oppmerksom på at kartet ikke stemmer helt med terrenget, at det blir fart på aktørene. Hektisk telefonvirksomhet, ikke minst til denne journalisten, og "klargjørende" e-post blir sendt ut.

Salgssjef i Hjemmet Mortensen, Jon Ragnar Steg, sier til digi.no at upresise formuleringer har vært gjenstand for misforståelser.

- Realiteten er i orden, hevder han. Det samarbeidet har bestått i, og det de ulike salgssjefene har fått beskjed om, er at alle kan selge annonser på alles sider. Det stemmer til en viss grad, bortsett fra de stedene der DoubleClick har eksklusiv rett.

Hjemmet Mortensen og medianett har altså rett til å selge annonser i andre størrelse på de fem tjenestene.

Få av bedriftene som er med i annonsesamarbeidet til medianett har vært klar over denne restriksjonen.

Jon Ragnar Steg ønsker nå å rydde opp i dette og gi alle involverte parter riktig informasjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.