Orkla-selskap fusjonerer i Danmark

Webplan slår seg sammen med danske Saxotech for å erobre det amerikanske markedet.

WebPlan AS, som eies direkte og indirekte med 86 prosent av Orkla Media, har inngått avtale om å fusjonere med danske Saxotech A/S som også blir selskapsnavnet etter fusjonen.

Selskapet får 75 ansatte med hovedkontor i Aalborg og datterselskaper i Norge og USA, ifølge en pressemelding.

Saxotech har oppnådd en ledende posisjon med redaksjonelle løsninger på det skandinaviske avis- og ukebladmarkedet. Gjennom de to siste årene har selskapet etablert seg på det amerikanske markedet med 12 kunder, herunder Washington Times og American Chemical Society.

Webplan har med mer enn 20 kunder på det skandinaviske markedet på kort tid etablert seg som leverandør av web-publiseringsløsninger med produktet Publicus til medieindustrien. Webplan utviklet en ASP-basert løsning som muliggjør hurtige oppdateringer og en meget effektiv drift både økonomisk og teknisk. I samarbeid med Saxotech har Webplan nå fem amerikanske kunder, herunder The Blade i Ohio med et daglig opplag på mer enn 400.000 eksemplarer.

Med fusjonen vil det nye selskapet satse på å tilby avis- og magasinkunder en enda mer integrert løsning til både print- og webpublisering, som på en effektiv måte tillater parallell publisering av nyheter. Selskapene har samarbeidet siden slutten av 1999.

- Vårt nye, felles selskap skal dels sikre enda mer sammenhengende løsninger til våre kunder, og dels sikre enda bedre utnyttelse av samspillet mellom web- og printpublisering, sier Anders Christiansen, administrerende direktør i Webplan.

- Vi står i dag med en av de mer komplette og integrerte løsninger til kombinert print- og webpublisering på verdensmarkedet, og med den styrke vårt felles selskap får, er vi klare for å oppnå en økt markedsandel både i Norden og USA, mener han.

Samtidig tilføres det nye selskapet 30 millioner kroner i ytterligere aksjekapital fra de to aksjonærkretsene for å være godt rustet til å utnytte de store mulighetene i markedet i Norden og USA. I år 2000 var den samlede omsetningen for de to selskapene 55 millioner kroner med et nettoresultat på minus 12 millioner. Det negative resultatet skyldes hovedsakelig oppstartskostnader i USA. Ordreinngangen i USA i år 2000 var på mer enn 33 millioner som følge av den økte satsningen.

Eierstrukturen i dette nye selskapet blir at Webplans aksjonærer får 40 prosent mens den opprinnelige eierkrets bak Saxotech får 60 prosent.

Til toppen