Orkla-selskap saksøker Aftenposten

Det hjalp ikke at Aftenposten og nettverket FINN Eiendom fjernet sine pekere til Eiendomsnett; Geir Normannseth opplyser til digi.no tirsdag kveld at de vil ta ut stevning mot Aftenposten/FINN. Schibsted-avisen har avvist erstatningskravet på én million kroner og nå kan Orkla Media-konkurrenten kreve betydelig mer.

Administrerende direktør Geir Normannseth i Eiendomsnett, der Orkla Media eier 38 prosent, har holdt en skyhøy medieprofil de siste dagene.

Mandag skrev digi.no om påstandene om Schibsteds villedende markedsføring etter at det nye samarbeidet mellom Meglernett og de fire storbyavisene i FINN Eiendom (inkludert SOL) har markedsført seg som Norges største eiendomsmarked på Internett.

Eiendomsnett mener derimot at de er størst, og forholdet er innklaget til Forbrukerombudet som overvåker Markedsføringsloven.

Tirsdag skrev Dagens Næringsliv at Normannseth & Co krever én million kroner i erstatning fordi FINN ikke har gjort lenke-jobben sin skikkelig. FINN har blant annet pekt til Eiendomsnett uten å ha fjernet rammene med FINN-identifikasjonen rundt, slik at brukerne kan tro at konkurrentens sider egentlig er et FINN-produkt.

"Ulovlig plagiat" og "ulovlig bruk av Eiendomnetts internettsider" har vært de grove anklagene som ble rettet mot Aftenposten og samarbeidspartnerne; de ble bedt om å fjerne dette innen 24 timer. Dette ble gjort innen fristen, og Eiendomsnett feiret det hele som en seier i en pressemelding som ble publisert i dag.

Føljetongen er likevel ikke slutt med dét.

I den samme pressemeldingen skriver Eiendomsnett følgende:
"Både Eiendomsnetts administrasjon, ansatte og eiere med Orkla Media i spissen, ser svært alvorlig på det grove og straffbare misbruket av Eiendomsnetts eiendom. Ved å utgi store deler av Eiendomsnetts nettsted som Aftenposten/FINNs egne internettsider, seiler man under falsk flagg. Eiendomsnett påføres betydelige tap, og Aftenposten/FINN oppnår betydelige og uberettigede fordeler ved å fremstille Eiendomsnetts internettsider som sine egne.

Deretter kommer truslene:
"Dersom Eiendomsnetts krev ikke innfris vil alle lovlige midler bli benyttet, herunder politianmeldelse, krav om midlertidig forføyning, erstatningssøksmål utover den millionen som allerede er krevd og klaget til Markedsrådet".

Aftenposten har allerede avvist erstatningskravet på én million kroner, og Orkla Media-selskapet vil nå forfølge saken gjennom rettssystemet.

Vi får tak i Geir Normannseth tirsdag kveld, og han opplyser at de helt sikkert kommer til å ta ut stevning mot Aftenposten.

Den daglige lederen har tidligere vært i krangel med Schibsted-avisen, noe digi.no har dokumentert (se relaterte artikler i høyre margen). Flere ganger har online-megleren blitt nektet å annonsere i Aftenposten og har derfor meldt sakene inn for Konkurransetilsynet.

Nå går Normannseth hardere til verks.

Han påberoper seg brudd på Straffeloven (paragraf 261) hvor Eiendomsnett påstår at Aftenpostens i egen vinnings hensikt har konkurrenten et direkte tap (med mulighet for fengselsstraff). Også Åndsverksloven med spørsmål opphavsrett til nettsidene og (som tidligere nevnt) Markedsføringslovens forbud mot ulovlig og villedende markedsføring blir bragt inn i saken.

- Når de ikke har greid å stoppe oss i den suksessfulle oppbygningen av databasen, foretar Aftenposten og FINN en uhemmet kopiering av våre databaseløsninger. De utvikler en teknisk plattform som leder brukerne inn i hele nett-tjenesten vår. Hvordan dette er blitt brukt mot felles kunder og målgrupper på forhånd er noe av det vi stiller spørsmål ved, sier han og lurer også på hvor stort omfanget av skadene de skal ha blitt påført er.

- Etter at Aftenposten ikke aksepterte kravet om én million kroner i erstatning, er heller ikke vi bundet av beløpets størrelse. Vi kan nå snakke om helt andre pengestørrelser som vi kan komme til å kreve, sier Normannseth.

Det har tirsdag kveld ikke lykkes digi.no å komme i kontakt med de ansvarlige personene i Aftenposten for en kommentar til utviklingen i saken.

Tidligere på dagen fikk vi imidlertid Henning Dahl, på tråden. Han er assisterende direktør for elektroniske medier i Aftenposten. Vi gjør oppmerksom på at det var før både han og vi var orientert som søksmålet:

- De har valgt sin måte å gå frem på. Vi observerer at de får veldig mye presseomtale på det. Kanskje er det noe av det som ligger i bånn for reaksjonene. Det er ikke helt vår måte, sier Dahl og fortsetter:

- De tar tak i konkrete saker, noen av dem med en viss grad av substans. Det skal de få, sier han, men mener at Aftenposten slett ikke undervurderer sin motstander:

- Det er ikke noen småtass vi snakker om. Orkla Media er inne med 38 prosent, og det er naturlig for dem å utpeke oss som hovedkonkurrent. De har valgt én måte å konkurrere på, sier han.

Til toppen