Oslo Børs åpner for full info-flyt

I løpet av mars åpner Oslo Børs for offentliggjøring av pressemeldinger fra børsnoterte selskaper på sitt gratis nettsted. Dermed åpner en attraktiv info-kilde slusene og går i næringen på andre aktører som har gjort børsinformasjon til et leverbrød. Ett av de selskapene er Hugin AS.

Alle børsnoterte selskaper har en informasjonsplikt overfor Oslo Børs og må sende inn kurssensitive opplysninger. Hittil har denne informasjonsstrømmen gått via faks og blitt tastet inn av børsens egne medarbeidere.

Med mål om oppstart i mars, tilbys nå alle selskapene å legge sine komplette pressemeldinger direkte inn på Oslo Børs´ åpne nettsted (se nettsted i margen). I tillegg vil det være mulig å formidle årsrapporter, presentasjoner o.l. i vedlegg. Informasjonen vil da være mye mer utfyllende enn de korte børsmeldingene som i dag pumpes ut, men pressemeldingene vil ikke erstatte børsmeldingene.

- Vi gjør dette som en service for våre selskaper og publikum generelt, sier Geir Harald Aase, informasjonskonsulent ved Oslo Børs.

- Det er viktig for oss at vi gjør denne informasjonen lettest mulig tilgjengelig hurtigst mulig. Dette vil gi oss et betydelig fortrinn i forhold til tidligere, mener han.

Frislippet av informasjon via web inkluderer ikke oppdaterte børskurser. Den åpne nett-tjenesten til Oslo Børs vil offentliggjøre kurser én gang om dagen (om morgenen dagen etter), men Børsen akter ikke å skyte sitt eget datterselskap, Oslo Børsinformasjon, i foten ved å frigi kurser i sanntid.

- Oslo Børsinformasjon, OBI, er vårt kommersielle datterselskap som selger informasjon til kunder som Reuters og Bloomberg. De vil fortsatt ha sine eksklusive elementer som de selger til kunder, sier Aase. Han hevder at Oslo Børs ikke kommer til å satse på en bredere gratis informasjonstjeneste i samarbeid med selskap som Dun & Bradstreet og Creditinform.

Det er EUnet og New Media Science som har utviklet hver sin del av systemet som nå skal lanseres. EUnet skal drifte serveren for børsen, og Aase ved Oslo Børs innser at det vil være en del innkjøringsproblemer i begynnelsen, men han ser for seg at Oslo Børs over lengre tid vil effektivisere en del av informasjonsflyten i arbeidet sitt.

- Men dette frislippet vil vel skape en del problemer hos andre selskaper som utnytter denne informasjonen til kommersielle formål?

- Hvis du tenker på for eksempel Hugin, har de fått vite dette for en stund siden, og de har dermed hatt sjansen til å forberede seg på frislippet av pressemeldinger, sier Aase.

Hugin AS er et selskap som satser på å distribuere finansiell informasjon fra bedrifter ut i markedet og benytter seg blant annet av kundenes pressemeldinger - i tillegg til årsrapporter og lignende. Selskapet har virksomheter både i Norge, Sverige og Danmark og startet nylig en engelskspråklig versjon.

Produktsjef Jon Steiner Hansen i Hugin AS er i utgangspunktet positiv til at Oslo Børs nå endelig kommer med et godt informasjonssystem via Internett.

- Forutsatt at børsen løser alle innkjøringsproblemer og får til en tilfredsstillende informasjonstjeneste, hva slags følger får det for Hugin?

- Det er et veldig godt spørsmål. Etter det vi forstår skal Oslo Børs først og fremst drive med pressemeldingsbiten, noe som kun er en liten del av vår virksomhet, sier Hansen.

- Men det er jo også et tilbud til selskapene om å legge ut tilleggsinformasjon via Oslo Børs?

- Du får komme tilbake når vi har sett opplegget til børsen i drift en stund, sier han.

- Uansett hvordan den nye løsningen vil bli seende ut, tror vi at det alltid vil være rom for aktører som sitter mellom selskapene og markedet slik vi har sett det blant annet i USA, sier han.

Daglig leder Torbjørn Brevik i SOL Børs, Scandinavia Onlines finanstjeneste, som er delvis eid av Hugin, synes også det er positivt at børsen øker tilgjengeligheten på sin informasjon. SOL Børs er foreløpig en gratistjeneste for nettbrukerne.

- Alt som kan bedre Internetts profil i forhold til andre medier er av det bedre, sier han og tenker ikke minst på at større oppmerksomhet kan skaffe flere brukere til hans eget nettsted.

- Jeg vil heller tro at det er nett-tjenester som Reuters og TDN som får utfordringene. De tar seg betalt for informasjon som de videreformidler. Nå må de foredle informasjon i større grad og ikke bare gjengi pressemeldinger, sier han.

Ifølge Reuters Norge er de midt i disse diskusjonene. Byråsjef Alister Doyle i Reuters tror imidlertid ikke dette vil ødelegge for Reuters.

- Vi vil få mer tid til å følge opp saker som vi i dag ikke har tid til å følge opp. Det blir mer anledning til å drive undersøkende journalistikk, hevder han og tror heller ikke at tidspresset på oppfølging av sakene er noe problem.

Pressemeldingene fra selskapene på Oslo Børs skal offentliggjøres på samme tid som børsmeldingene.

- Tidspress er noe vi lever med hele tiden, sier Doyle.

Til toppen