Oslo Børs gjør som Facebook

– Bruker norske Varnish for å få fart på nettsidene.

Nettsidene til Oslo Børs er avgjørende for selskapet, og står for flere tjenester til mange målgrupper.

Webansvarlig Morten Isebakke Lyse sier de ikke var fornøyd med hastighetene på nettsidene, og opplevde uønsket nedetid. Tekniske undersøkelser i fjor høst avdekket årsaken.

– Vi fant en flaskehals i måten vi håndterer henvendelser på, i samspillet mellom webserver, publiseringssystem og underliggende databaser, sier Isebakke Lyse.

Oslo Børs henvendte seg til Varnish Software, en norsk leverandør av webcache som har gjort stor suksess internasjonalt.

Etter en lovende test i mars ble Varnish-løsningen satt i produksjon i juni.

– Våre interne målinger viser at responstiden er redusert med nærmere 80 prosent. Det er vanskelig å måle effekten hos sluttbrukere, men sidene bør i hvert fall oppleves merkbart raskere, sier Isebakke Lyse. – Nå tåler vi et nesten ubegrenset antall reelle brukere.

Varnish distribueres som åpen kildekode. Det ble oppriinnelig utviklet for VG multimeda av danske Poul-Henning Kamp i 2006, med bistand fra Linpro. Redpill Linpro sto for videreutviklingen fram til 2010, da Varnish ble skilt ut som eget selskap.

I dag er Varnish i bruk på rundt 600 000 nettsteder verden over. Referanser er digi.no og de øvrige tjenestene fra Aller Media, samt giganter som Facebook, Twitter og New York Times.

– Vi ser at stadig flere finansaktører tar i bruk løsningen, sier daglig leder Per Buer i Varnish. Vi tilbyr en vedlikeholdsavtale som sikrer kundene tilgang til profesjonelle tjenester, optimale konfigurasjoner, tilgang til et administrasjonsrammeverk og avanserte løsninger for overvåkning.

Oslo børs valgte i fjor sommer å flytte aksje- og rentehandel til plattformen Millennium Exchange (se Velger London-børsens Linux-system).

Til toppen