Oslo Kommune starter med e-innkjøp

Oslo Kommune, en av de største offentlige etatene i Norge, skal nå flytte sine innkjøp over på Internett.

Det svenske innkjøpssystemet og portalen IBX vant kontrakten om å få bli offentlig sektors foretrukne innkjøpssystem. Men alle kommuner og etater kan velge når og hva de skal benytte.

En rekke aktører har lenge testet IBX for å kjøpe inn sine vanlige forbruksvarer som papir, kontorstoler og enklere datautstyr. I går dro IBX i land en viktig seier.

Les mer om IBX:

Da signerte selskapet en brukerkontrakt med Oslo Kommune. Kommunen gjør årlige innkjøp for over 10 milliarder kroner, hvorav 5,5 milliarder går til driftsanskaffelser. Det antas at rundt 10 prosent av driftsanskaffelsene (550 millioner kroner) er egnet for e-handel via den elektroniske markedsplassen.

Alle Oslo kommunes etater, bydeler, bedrifter og virksomheter som juridisk ligger under kommunen, er bundet av avtalen.

I IKT-bransjen deler man opp bruken av elektronisk innkjøp i to faser. Den første og raskest innførte er å ta i bruk en markedsplass manuelt. Men de store besparelsene kommer når man integrerer markedsplassen med sitt økonomisystem slik at regninger og godkjenninger skjer digitalt og automatisk.

Oslo Kommune skal være ferdig med integrerasjonen i løpet av 2005.

Til toppen