Oslos bedrifter kartlagt på CD

Et samarbeid mellom XCOM og Media Nova Communications har resultert i det hittil mest komplette bedriftskartverk på CD. Produktet, som har fått navnet SmartKart, serverer deg et visuelt overblikk over et firmas lokalisering med en enkelt tastetrykk.

SmartKart heter den seneste innovasjonen til XCOM. Selskapet har i samarbeid med Media Nova Communications samlet 52.000 bedrifter i Oslo, og lokalisert bedriftene geografisk. Ved å taste inn bedriftens navn får man et detaljert oversiktsbilde over gatebildet der bedriften, som blir markert med et rødt banner, befinner seg. Det er dessuten mulig å endre perspektiv ved å zoome seg innover eller utover.

- Foreløpig har vi to kartnivåer, men vi ønsker å utvide dette ytterligere, sier salgskonsulent i XCOM Arild Salomon. Han legger til at det i et litt lengre perspektiv vil være aktuelt å integrere produktet med et GPS system.

- GPS er fremtiden, og dersom dette blir en del av produktet kan vi tenke oss at for eksempel taxinæringen kan dra nytte av produktet, sier Salomon, og forklarer at produktet slik det ser ut i dag er beregnet for bedrifter med behov for et enkelt system for å finne ut hvor sine forretningsrelasjoner er lokalisert.

- Systemet kan også brukes til å finne gater, men foreløpig har vi ikke lagt inn privatpersoner, sier Salomon, som forklarer at produktet prismessig også er aktuelt for privatpersoner.

XCOM har hittil solgt mellom 300 og 400 eksemplarer av CDen, som er priset til 590 kroner.

Selskapet har per i dag har syv-åtte ansatte og har utviklet en rekke tilsvarende produkter. Blant annet et CD-ROM-basert kartverk over vannressursene på Vestbredden og i Gaza. Samarbeidspartneren Media Nova står blant annet bak utgivelsene av Storbyguiden, Kartboka og Storbyguiden for næringslivet.

Til toppen