Ottmar kjøper seg websøster

Gry Finsrud Heggelund (bildet), også omtalt som kvinnenes svar på Tom Ottmar, har fått nettopp Ottmar inn som eier av 75 prosent av aksjene i Kvinneguiden AS. Nå gir hun opp læreryrket og kaster seg ut i webverdenen på fulltid.

Tom W. Ottmar er den tidligere NRK-journalisten som startet søke- og lenkeguiden ABC Startsiden i 1996 og som senere har tjent 15 millioner på å selge eierandelene til Telenor og Schibsted.

Gry Finsrud Heggelund er læreren fra Vikersund som har startet to nisjetjenester i løpet av det siste halve året og nå får 412.500 kroner av Ottmar for 75 prosent av Kvinneguiden AS.

Heggelund fikk ideen til nettsatsingen da hun skulle gifte seg i fjor og trengte informasjon i forbindelse med bryllupet. Fordi hun manglet gode nok tilbud på nettet for kvinner, startet hun sitt eget nettsted (Bryllupsguiden) som siden førte til et nytt nettsted for kvinner: Kvinneguiden AS. Forøvrig erklærer hun seg som selvlært på internettområdet, noe som også inkluderer programmeringsdelen.

Nå dropper hun sin trygge lavtlønnskarriere som lærer for å bli redaktør og daglig leder for Kvinneguiden AS. Men har hun solgt seg for billig?

- I lys av den vanvittige prisingen på internettselskaper og at Ottmar fikk 15 millioner for sin tjeneste, er ikke 412.000 kroner veldig lavt for 75 prosent av aksjene?

- Det kan du godt si, men jeg har ikke hatt muligheten til å jobbe med tjenestene på heltid. Det siste halve året har all fritiden utenom lærerjobben gått med til denne jobbingen, sier hun og mener at det ligger noen i fremtiden.

Det er nemlig en klausul i kontrakten som gir ABC Startsiden rett til å overta de resterende aksjene (25 prosent) i løpet av de nærmeste to årene "til en pris som avhenger av trafikkutviklingen videre".

Det innebærer at også Heggelund kan bli nettmillionær hvis hun får dra nytte av milliontrafikken til broderen i Startsiden.

Kvinneguiden vil fortsette som før med egen adresse og som eget varemerke, men der de to søskentjenestene overlapper hverandre, vil det bli utveksling og krysskopling.

- Etter hvert som nettmarkedet modnes, er det naturlig at det etableres portaler for spesielle målgrupper, basert på kjønn, alder, geografisk tilhørighet eller yreksmessig fellesskap. Det å lage slike spesialportaler har lenge vært en klar tendens i USA og trolig vil vi få se at det dukker opp en rekke slike sosiografiske, geografiske eller bransjerettede portaler også i Norge, tror Tom Ottmar.

Til toppen