Over 10 millioner bud på nett

På fem år har auksjonshuset Lauritz.com fått over 10 millioner bud over nett.

Internett er i ferd med å bli den fremste kanal både på reklame, nyheter og handel av varer. Dette viser ikke minst nettauksjonen Lauritz.com, som ble etablert for fem år siden.

Visjonen var å lære alle mennesker å gå på auksjon som mange så på som en flyktig og innovativ idé for fem år siden. Utgangspunktet var å forene de beste elementene fra den tradisjonelle auksjonsverdenen med moderne informasjonsteknologi.

Auksjonshuset Lauritz.com ble etablert 9. desember 1999. Siden den gang har det vært 20 millioner besøk på nettet. Det er solgt 333.731 varer, registrert 181.335 kunder fra til sammen 110 land og lagt over 10 millioner bud.

Web-trafikken på nettsiden i snitt på 275.000 besøkende i uken og 2.500 nye kunder. Hver dag presenteres over 1.000 nye varer, og det selges 1.000 varer på auksjon. Det er cirka 5.000 varer på auksjon av gangen, opplyser nettstedet i en pressemelding.

Lauritz.com har nå ekspandert fra 1 til 15 hus, fordelt i Danmark (10), Sverige (3), Norge (1) og sist i Tyskland (1). Antallet av medarbeidere er steget fra 5 til 175, og halvparten av disse er vurderingseksperter.

Nettauksjonen omsatte i 2003 for 207 millioner kroner mot 11 millioner i 1999. Det forventes en omsetning på 342 millioner i 2004., mens budsjettet til neste år er satt til 556 millioner kroner. I tillegg er det planlagt åpning av seks nye hus.

Auksjonshuset spår en omsetning på hele 3,3 milliarder kroner på fem års sikt.

Til toppen