Over en million har byttet mobilselskap

Over en million nordmenn har byttet mobilselskap etter å ha sett nærmere på prisforskjellene.

Verden var enklere før. I 1975 under telemonopolet fantes det på telefonisiden én tjeneste, én tilbyder, én pris og ett apparat. I dag er det på markedet et tyvetalls tjenestetyper, flere hundre tilbydere, flere hundre priser og tusen apparater.

Dette har åpenbart spisset konkurransen og gitt større frihet for mobilabonnenten. Spesielt har mobilkunder fått øynene opp etter at Post- og teletilsynet lanserte tjenesten telepriser.no som gjør det enkelt å regne ut hvem som er billigst.

Det ble også mer attraktivt å bytte mobilselskapet etter at tilsynet fra 1. desember 2001 innførte mobil nummerportabilitet i Norge. Dette gir mobilabonnenten anledning til å beholde mobilnummeret selv om man skifter tilbyder.

Det er spesielt Telenor Mobil som har måttet gi slipp på kunder. En tidligere undersøkelse viser at to tredeler av dem som tok med seg mobilnummeret til nytt selskap, kom fra Telenor Mobil.

I februar 2005 var det 33 932 mobilnummer som ble forflyttet (portert) til et annet selskap. Totalt er det foretatt 1.230 658 porteringer siden ordningen ble igangsatt 1. desember 2001.

I 2004 var det 452.000 mobilnummer som har skiftet mobilselskap, melder Post- og teletilsynet.

Fordelen med nummerportabilitet er at man enklere kan velge å være kunde hos det selskapet som gir det beste tilbudet. I tillegg slipper man å melde fra til venner og bekjente om skifte av nummer.

Antall porteringer har vist en jevn økning etter lanseringen av nettstedete telepriser.no i august 2002. I februar i år var det vel 55.000 som besøkte telepriser.no, og totalt er det nå 1.330.000 som har vært inne på nettstedet.

På telepriser.no kan man som vanlig forbruker sammenligne priser for fast- og mobiltelefoni samt Internett og gode råd om hva man bør tenke på ved valg av teleselskap.

Til toppen