Over og ut for Pathfinder

Time Warners store portal-satsing, Pathfinder, plukkes nå fra hverandre, slik digi.no i begynnelsen av april antydet kunne skje. "Vertikale nettnav" er moteordet Time Warner nå skal henge web'en sin på.

Time Inc. New Media opplyste mandag at de pakker sammen Pathfinder for godt. Prosjektet ble opprinnelig igangsatt for å etablere et nytt varemerke på Internett for medie-giganten i stedet for å markedsføre hvert enkelt av konsernets mange magasiner.

Ifølge ZDNN forsøker Time New Media iherdig å dempe inntrykket av at det er et dramatisk strategiskifte som nå skjer for selskapets online-satsing.

- Dette passer som hånd i hanske i den strategien vi nå har fulgt i snart 18 måneder, heter det fra Time-hold, der man samtidig understreker at konsernet ikke har brukt en eneste krone på å annonsere for Pathfinder det siste halvannet året. Time har kun reklamert for sine magasiner, fremholdes det. Videre opplyser selskapet at hele 98 prosent av Time Warners online-trafikk har gått direkte til de individuelle URL-ene (som time.com eller people.com) ikke til det som opprinnelig ble tenkt å være den felles inngangsdøren for alle magasinene, Pathfinder.

Nå er det "hub-er", eller vertikale nettnav, det skal dreie seg om i Time Warners Internett-satsing. digi.no fortalte i begynnelsen av april (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre) om konsernets planlagte fire nye "hub-er" som skal fokusere på nyheter, underholdning, forretningsinformasjon og livsstil.

Kort fortalt er Times første prosjekt et nytt underholdningsnettsted kalt Entertaindom, der nettbrukerne skal få mulighet til å lese filmanmeldelser og sangtekster, bestille billetter til forestillinger, få tilgang til ulike TV-programoversikter, og handle underholdningsrelaterte produkter - for å nevne noe.

Samtidig utvikles et nettsted kalt ACMEcity i samarbeid med FortuneCity.com. På ACMEcity skal nettbrukere få lov til å lage sine egne web-sider gjennom såkalte "web-communities" med fokus på spesielle emner som f.eks. film.

I tillegg utvikles altså et eget nyhetsnettsted som vil benytte saker fra Time Warners Cable News Network (CNN) og Time Magazine, et nytt business-nettsted med stoff fra CNNfn, Money og Fortune, samt et eget nettnav med fokus på livsstil med innhold fra blant annet People Magazine.

Til toppen