JUSS OG SAMFUNN

Over og ut for Pathfinder

Time Warners store portal-satsing, Pathfinder, plukkes nå fra hverandre, slik digi.no i begynnelsen av april antydet kunne skje. "Vertikale nettnav" er moteordet Time Warner nå skal henge web'en sin på.

Øystein Kvistad
27. apr. 1999 - 05:40

Time Inc. New Media opplyste mandag at de pakker sammen Pathfinder for godt. Prosjektet ble opprinnelig igangsatt for å etablere et nytt varemerke på Internett for medie-giganten i stedet for å markedsføre hvert enkelt av konsernets mange magasiner.

Ifølge ZDNN forsøker Time New Media iherdig å dempe inntrykket av at det er et dramatisk strategiskifte som nå skjer for selskapets online-satsing.

- Dette passer som hånd i hanske i den strategien vi nå har fulgt i snart 18 måneder, heter det fra Time-hold, der man samtidig understreker at konsernet ikke har brukt en eneste krone på å annonsere for Pathfinder det siste halvannet året. Time har kun reklamert for sine magasiner, fremholdes det. Videre opplyser selskapet at hele 98 prosent av Time Warners online-trafikk har gått direkte til de individuelle URL-ene (som time.com eller people.com) ikke til det som opprinnelig ble tenkt å være den felles inngangsdøren for alle magasinene, Pathfinder.

Nå er det "hub-er", eller vertikale nettnav, det skal dreie seg om i Time Warners Internett-satsing. digi.no fortalte i begynnelsen av april (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre) om konsernets planlagte fire nye "hub-er" som skal fokusere på nyheter, underholdning, forretningsinformasjon og livsstil.

Kort fortalt er Times første prosjekt et nytt underholdningsnettsted kalt Entertaindom, der nettbrukerne skal få mulighet til å lese filmanmeldelser og sangtekster, bestille billetter til forestillinger, få tilgang til ulike TV-programoversikter, og handle underholdningsrelaterte produkter - for å nevne noe.

Samtidig utvikles et nettsted kalt ACMEcity i samarbeid med FortuneCity.com. På ACMEcity skal nettbrukere få lov til å lage sine egne web-sider gjennom såkalte "web-communities" med fokus på spesielle emner som f.eks. film.

I tillegg utvikles altså et eget nyhetsnettsted som vil benytte saker fra Time Warners Cable News Network (CNN) og Time Magazine, et nytt business-nettsted med stoff fra CNNfn, Money og Fortune, samt et eget nettnav med fokus på livsstil med innhold fra blant annet People Magazine.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.