Overfører CNN og BBC til mobilen

Et hundretalls finske mobilbrukere får nå prøve neste generasjons mobiltjeneste - TV.

De finske selskapene Digita, Elisa, MTV, Nelonen, Nokia, Sonera og YLE annonserte denne uken at de er i ferd med å starte opp et pilotprosjekt for bruk av mobiltelefonen som TV-mottaker. Prosjektets formål er å teste mobile TV-tjenester og å vurdere brukeropplevelsene, i tillegg til den underliggende teknologien.

Det er 500 utvalgte mobiltelefonkunder av Sonera og Elisa som får være med. Alle holder til i Helsinki-regionen. Brukerne vil kunne motta og avspille TV- og radioprogrammer i sanntid med en Nokia 7710 smarttelefon utstyrt med spesielt tilleggsutstyr for å motta TV-sendingene. Mobilen tilbyr også direkte lenker til Internett som gir tilgang til bakgrunnsinformasjon om TV-programmene, i tillegg til blant annet sportsresultater.

Deltakerne i pilottesten vil kunne motta de finske kanalene MTV, YLE og Nelonen, samt internasjonale kanaler som CNN, BBC World, Euronews, Eurosport, ViVa Plus and Fashion TV. Pilotprosjektet skal vare fram til 20. juni i år.

    Les også:

Mobiloperatørene Elisa og Sonera er ansvarlige for brukerstøtte, fakturering og tilknytning til de nye, interaktive tilleggtjenestene. Digita har designet og bygget det digitale TV-nettverket som behøves for å distribuere TV-tjenesten. Selskapet vil også stå for driften av nettverket. Nokia er ansvarlig for utviklingen av smarttelefonene som kan motta de mobile TV-sendingene, i tillegg til drift og administrasjon av selve tjenesten.

I testen benyttes IP Datacasting (IPDC), som er basert på DVB-H-standarden. ETSI (European Telecommunications Standards Institute) gjorde i fjor høst DVB-H til standard for europeiske, mobile televisjonstjenesten. Teknologien gjør det mulig å sende flere TV, radio og videokanaler samtidig til mobile enheter.

Nokia skriver i en pressemelding at de aller første testene av denne typen tjenester ble gjort allerede på slutten av fjoråret. Testene viste at brukerne satte pris på å se på mobil TV i biler og andre transportmidler, samt på offentlige steder som kafeer.

Det var særlig nyheter, værmelding, sport, aktuelle saker, underholdning, drama og komedier brukerne ville se.

Mer informasjon om pilotprosjektet finnes på denne siden.

Til toppen