Dell XPS 13 (bildet) skal ha knust PC-gigantens egne salgsestimater og er langt mer populær enn hva selskapet trodde. Det er godt nytt for Intel som håper på at Ultrabooks skal gjøre seg gjeldende i konkurransen med nettbrett og MacBook Air.

Overrasket over ultratynt salg

Dells egne prognoser ble sprengt.

Intels konsept Ultrabooks har blitt tatt godt imot i markedet skal vi tro Dell. I fjor lanserte Intel en ny kategori bærbare tydelig inspirert av MacBook Air, altså svært tynne bærbare PC-er. Tidligere i år ble Dell klar med sin XPS 13, som ble tilgjengelig for verdensmarkedet 28. februar og 14. mars for det norske markedet.

Salget til Dell har vært mer enn dobbelt av selskapets interne forventinger. Etterspørselen har vært sterk både fra bedrifter og fra privatpersoner. Rundt halvparten av alle enhetene som har blitt solt har da også gått til bedriftsmarkedet, opplyser Dell til Reuters. Dell vil ikke frigi spesifikke salgstall.

PC-produsentene har kastet seg over den nye formfaktoren som Intel har eierskap til. Håpet er at ultratynne bærbare PCer vil klare seg i konkurransen med nettbrett og mobile enheter, samt Apples MacBook Air, som har vært en salgssuksess.

Men prisen er stiv i forhold til tradisjonelle bærbare, blant annet fordi det kreves en SSD-disk som enn så lenge koster mer enn mekanisk drevne disker. Intel har imidlertid lagt bredsiden til og har satt av store ressurser til markedsføring for å hjelpe produktene opp.

Forrige uke ble det imidlertid kjent at Apple søker patentrettighetene på designen som er knyttet til MacBook Air. Spørsmålet er om det kommer en ny rettsfeide mellom Apple og aktører som har latt seg inspirere av verdens største IT-selskap.

    Les også:

Til toppen