Overskudd på nettsteder

Antall annonsefinansierte nettsteder vokser raskere enn tilveksten av annonsører. Samtidig faller prisene på onlinereklame, med unntak av i to segmenter; IT og elektronisk varehandel.

For andre året på rad faller prisen annonsørene må betale for å selge sine produkter og tjenester gjennom nettsteder. Samtidig vokser antall amerikanske nettsteder som selger annonseplasser raskere enn antall annonsører, skriver Wired News med referanse til annonseselskapet AdKnowledge.

AdKnowledge har for andre året på rad kartlagt webreklamemarkedet blant 1.400 nett-tjenester, inkludert hundrevis av annonser. I 1998 har prisen for en nettannonseplass falt med seks prosent hvis man beregner kost-per-tusen (CPM/CPM), mens antall nettsteder som selger annonseplass økte med 38 prosent, ifølge rapporten som kalles Online Advertising Report (OAR) gjengitt i en pressemelding på selskapets hjemmesider.

To av de hurtigst voksende kategoriene er rubrikktjenester og varehandel/forretningstransaksjoner. Disse to står for en tredel av alle de nye tjenestene som dukket opp i løpet av fjoråret. Og selv om prisene per annonseeksponeringer var på vei ned i også 1998 (som de var i 1997), var varehandel/transaksjoner unntakene sammen med IT/teknologisektoren som faktisk økte sine annonsepriser.

Wired mener det kun er de store nettstedene som har råd til et skikkelige profesjonelle salgskorps og dermed vinner fram i kampen om annonsekronene. Små nettsteder må slite mer for å overleve, men det avhenger ikke minst av hvor mye data og faktainformasjon om de nettbesøkende de kan formidle til sine annonsører.

Portaler er blant nettstedene som aggressivt prøver å få brukere til å registrere demografisk informasjon i bytte for medlemsskap på nettstedet.

- For ett år siden kunne man rettferdiggjøre et internt salgsteam om man hadde rundt 10 millioner månedlige sidevisninger. Nå må man ha mellom 15 og 20 millioner, sier Andrew Johns, finansdirektør i nettannonseselskapet 24/7 Media, til Wired.

Men også mindre nisjetjenester med et godt definert nettpublikum spås en lysende fremtid - forutsatt at de har ressurser nok til å få budskapene ut til annonsørene.

Til toppen