Overskuddet faller i BSkyB

Europas største betal-TV-selskap, BSkyB, har brukt så mye penger på markedsføring av sitt digitale TV-tilbud, at overskuddet i selskapet har minket med 73 prosent.

BSkyBs resultat før skatt for fiskalåret (endte 30. juni) 1999 falt med 73 prosent. Resultatsvikten skyldes at selskapet har brukt svært mye penger på markedsføring for å vinne kunder over til den digitale plattformen, skriver Bloomberg.

Overskudd før skatt og engangsutgifter falt til 73 millioner britiske pund, eller rundt 908 millioner norske kroner. Til sammenlikning var overskuddet for fiskaleåret 1998 på 271 millioner pund, eller rundt 3,4 milliarder norske kroner.

Ifølge Bloomberg hadde analytikere forventet et overskudd på mellom 63 og 84 millioner pund.

BSkyB er 40 prosent eid av Rupert Murdochs selskap News Corp.. Selskapet har satset stort på å markedsføre de digitale sendingene i kanalen SkyDigital.

Selskapet skal ha oppgitt å ha signert avtaler med 1,2 millioner abonnenter fram til slutten av juli i år. 54 prosent av SkyDigital-salget i juni og 55 prosent av salget i juli var til kunder som ikke hadde satellitt-TV fra før av.

Til toppen