Overvåker all web 2.0-bruk

Et nytt Check Point-produkt lar bedriften sile Facebook og andre sosiale nettjenester.

Det israelske IT-sikkerhetsselskapet Check Point kjøpte tidligere denne uken en omfattende database fra Facetime Communications, som skal legges til grunn for nye produkter for bedriftsmarkedet, innen overvåking og regulering av tilgang til web 2.0-applikasjoner som Facebook, Myspace og Youtube.

Facetime-databasen inneholder opplysninger om over 50 000 web 2.0 programsnutter («widgets») og over 4 500 internettapplikasjoner.

Check Point tar sikte på å bruke databasen til nye produkter for å overvåke, og på sikt også regulere, tilgangen til disse snuttene og applikasjonene fra brukere innenfor bedriftens brannmur.

Det innebærer at en bedrift vil kunne logge hvordan ansatte bruker sosiale tjenester og annen web 2.0-teknologi, og håndheve sentrale regler for hvordan ansatte skal forholde seg.

Et viktig argument for slike produkter, er muligheten for å dokumentere at informasjonsflommen inn og ut av bedriften holder seg til gjeldende lover og regler.

Et annet, er at om man finner det hensiktsmessig å tillate sosiale tjenester og andre interaktive tjenester, bør man samtidig kunne hindre misbruk.

– Mange sosiale tjenester tilbyr måter å omgå begrensninger i e-post, forklarer Leif Sundsbø som leder Check Point i Norge. – Hvis bedriftens verktøy for å avverge datalekkasjer gjør det umulig å sende et bestemt vedlegg per e-post, bør det ikke være mulig å omgå dette ved å distribuere vedlegget via Facebook.

Sundsbø viser også til at ondsinnet kode fort kan spres gjennom sosiale nettverk.

– Hvis noen i en Facebook-gruppe du er med i, er smittet, er du tjent med å ha et system som utestenger denne smitten.

Produktene basert på Facetime-databasen vil distribueres i form av «Software Blades» – Sundsbø bruker betegnelsen «programvareblader» – i samsvar med Check Points nye modulære arkitektur der kunden kjøper et rammeverk og deretter kun de funksjonene man trenger. Slike blades tar seg av spesialiserte funksjoner som brannmur, snokvern («intrusion prevention») og tjenestekvalitet («quality of service»).

Sundsbø forklarer ellers at Check Point har kjøpt selve databasen til Facetime, og overtar ansvar for drift, vedlikehold og oppdatering. Det synes å være på det rene at Facetime vil fortsatt kunne markedsføre og utvikle egne produkter basert på databasen, og levere tjenester som til en viss grad konkurrerer med Check Point.

    Les også:

Til toppen