BEDRIFTSTEKNOLOGI

Overvåker ansattes bruk av sosiale tjenester

En amerikansk tjeneste varsler automatisk når ansatte bryter reglene.

29. mars 2010 - 10:27

Teneros er et amerikansk selskap som tilbyr nettskytjenester knyttet til kommunikasjon og katastrofeberedskap, blant annet ved «disaster recovery as a service» for Microsoft Exchange.

I forrige uke kunngjorde Teneros en ny tjeneste, døpt «Social Sentry», som overvåker de ansattes bruk av sosiale tjenester, og varsler automatisk når den oppdager brudd på bedriftens regler for bruk av disse tjenestene.

Blant motivene bedrifter har for å overvåke ansattes bruk av sosiale tjenester, er å hindre spredning av følsom informasjon, sikre korrekte ansettelsesprosesser, avverge juridisk risiko og hindre skade på varemerke.

Social Sentry er foreløpig i stand til å håndtere Twitter og Facebook, og vil innen sommeren utvides til også å håndtere Youtube, Myspace og Linkedin. Tjenesten oppdager automatisk når ansatte er aktive på disse tjenestene, og overvåker løpende all bruk, også fra private pc-er og mobiltelefoner. Bedriften setter selv regler for overvåking og varsling, og styrer overvåkingen gjennom en egen portal. Det finnes egne verktøy for rapportering og brukeranalyse.

Tjenesten krever ingen lokal installasjon av program- eller maskinvare i bedriften, og kan være klar til bruk én time etter bestillingen. Kostnadene varierer fra 2 til 8 dollar per ansatt per år, avhengig av hvor intens overvåkingen er.

Teneros presiserer at Social Sentry bare kan overvåke den offentlige bruken av sosiale tjenester. Den har ingen muligheter til å tappe privat informasjon, det vil si informasjon som bare en avgrenset gruppe har adgang til. Lekker du hemmeligheter via Facebook, kan Social Sentry ikke gripe inn dersom du bare lar dine «venner» se det.

Social Sentry er heller ikke noe alternativ til sikkerhetsprodukter som skal hindre datalekkasjer fra interne systemer, blant annet ved å sperre for overføring av følsom informasjon over sosiale tjenester. Det israelske IT-sikkerhetsselskapet Check Point kjøpte i november i fjor en omfattende database fra Facetime Communications, for å legge den til grunn for nye produkter innen overvåking og regulering av tilgang til web 2.0-applikasjoner som Facebook, Myspace og Youtube. Disse produktene vil blant annet kunne avverge at dokumenter med følsom informasjon kan smugles ut av bedriften gjennom Facebook. (Se artikkelen Overvåker all web 2.0-bruk.)

I fjor høst viste en undersøkelse at to av tre bedrifter følger med på sine ansattes bruk av sosiale tjenester, også på fritiden: Se artikkelen Overvåker fritidsbruk av Facebook. Bare hver fjerde bedrift hadde en systematisk overvåking gjennom sin sikkerhetsavdeling. Hvis Social Sentry og liknende tjenester slår an, vil denne andelen øke.

Social Sentry er foreløpig i beta. Tjenesten ventes å være markedsklar mot slutten av april.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.