Overvåker hvem som leser og bidrar

Norske Egroup er ferdig med et billig system for deling av kunnskap i bedrifter. Systemet logger hvor ofte og hva du bruker, noe en sjef nok setter pris på.

Egroup er nå ferdig med sitt nye kunnskapssystem Eway, et program med mange muligheter som brukere nok vil både like og kanskje mislike.

Egroup ble dannet av en gruppe utbrytere fra Getronics i fjor. Mytterister fra Cinet starter "Egroup" Selskapet er stort sett et konsulentselskap spredd på kontorer rundt i landet, men Egroup Eon lager programvare og er nå ferdig med sitt første produkt - et produkt for såkalt Knowledge Managment (KM) eller kunnskapsforvaltning.

Målet med KM-systemer er å ta vare og dele kunnskap, den sentrale verdien i de stadig flere selskaper som ikke eier skip eller fabrikker. KM-systemer skal få ansatte til å legge inn og la andre bruke sine kunnskaper samtidig som det skal gi ledelsen en oversikt over ledig kunnskap og behov for kurs/utdanning.

KM ble for noen år siden heist som den store nye trenden i IT-bransjen, men siden har det blitt stille, for det var Internett som ble det store lokomotivet. Men Egroups Eway-pakke kombinerer til dels KM med Internett.

Eway-systemet er bygget rundt en startside brukerne får opp med en internett-leser. Her ligger lenker til nyheter, arbeidsoppgaver og søk/leting i ansatt-database og kunnskapsbaser. Brukeren starter sine programmer fra portalsiden og bruker systemet til å lagre dokumenter.

Eway skiller seg kanskje mest fra andre KM-systemer med prisen: 1500 kroner pr bruker samt en vedlikeholdsavgift på 200 kroner i året. For denne prisen får du den fulle pakken, men den kan brukes i to versjon, en light og en avansert.

- Mange har kviet seg for å kjøpe KM-systemer som ofte har krevet mye arbeid for å tas i bruk. Med vår todeling kan du starte ut på et enkelt nivå og ta i bruk resten etter hvert, mener Torbjørn Pedersen, administrerende direktør i Egroup Eon.

Den avanserte versjonen lar deg definere arbeidsoppgaver bedriften ofte utfører - for eksempel en salgsprosess. Markedssjef kan sette opp en prosess med forskjellige trinn og ferdige maler/kontaktpersoner og støttedokumenter for disse trinnene. I tillegg til at brukeren kan gjennomføre en jobb raskere og med større kvalitet, får ledelsen også et nytt verktøy.

For Eway logger både at du trykker på "Gjennomført"-knappen når du går igjennom prosessene og hvilke dokumenter du bruker i systemet. For hvis KM-verktøy brukes av alle de ansatte, gir de store besparelser, men det kan være tungt å komme i gang.

Loggverktøyet kan både brukes til å forbedre systemet og innholdet, men også å overvåke at de ansatte bruker systemet, forteller Pedersen.

Bruken av Internett-lesere som klient gjør at Eway dessuten ikke bare kan brukes av ansatte på kontoret, men også ansatte på reise og viktigere - partnere, leverandører og kunder som med kunnskapsbasene til bedriften kan hjelpe seg selv.

Til toppen