BEDRIFTSTEKNOLOGI

Øya hvor kvinner voldtar menn

På Pukhapukha bør du holde mannen din inne hvis han ser kjekk ut. Han kan ellers bli voldtatt. Palla rapporterer videre fra sitt sydhavsparadis.

24. des. 1999 - 11:43
Jente i rød kjole på Pukhapukha. <i>Foto:  Brynhildur Palina Masdottir Moltzau</i>
Jente i rød kjole på Pukhapukha. Foto:  Brynhildur Palina Masdottir Moltzau

Hallo igjen lenge siden sist, vi har holdt på med flytting i den siste tid og har nå et drømmehus på stranden ved den største lagunen på øya vi ser over til en liten øy med sveiende palmetrær. I går var vi jentene på byen, jeg fikk selvfølgelig et påheng som var fra de nordre øyene han kunne ikke snakke noe særlig engelsk utenom de viktigste ordene: lady fuck . Nordre øyene er vanvittig fascinerende (han var det ikke) det er visst som å reise tilbake i tid. Der råder det meget gamle kulturer og lover f.eks. på pukhapukha er det vanlig at konene voldtar menn og et par her på øya som leder danseskolen fortalte oss at når de var der sist måtte mannen hennes holde seg innenfor og utenfor hang det kvinner om kvelden som ropte og prøvde å lokke han ut. På noen av de øyene bor det kun 6 personer og for endel år siden reiste en mann her fra med 3 koner og bosatte seg av en av øyene, hele befolkningen stammer fortsatt av fra denne mannen. Vi har snakket med lokale her ang. å reise ditt men p.gr av barna blir vi frarådet det. Mange av øyene er totalt uten kommunikasjon til omverden slik at hvis noe ville skje er vi ille ute. Vi har blitt å snakke om tilbake turen og ser på forskjellige ruter som Korea Vietnam Malaysia maldiven Afrika, det blir selvfølgelig spennende og men vi gruer oss til å reise herfra. Ellers har vi hørt at et fly med 80 normen skal komme hitt for å feire nyttår det er visst en gjeng som reiser rundt for å få feiret nyttår flere ganger. Se og Hør skal visst også komme med : vinn en tur med Mia Gundersen hit på nyttårsaften men det vet dere i Norge sikkert mer om.

Vis mer

04.11-18-11-99
Familie forøkelse - vi har blitt fosterforeldre. 4 små høneunger blev reddet fra den sikre død -å bli spist opp av kokosnøttkrabber, en halvspist dør i løpet av natten. Nå er det å skru opp volumet på våre stemmer i takt med volumet på 3 små kyllinger som spaserer rundt i vår stue. Ungene jubler, våre restriksjoner og regler hjemmefra faller som korthus. Regnet har gitt seg og det blir varmere for hver dag her er det snart sommer. Svetten pipler nedover ryggen. Dagene tilbringes ved stranden med en kald drikke i hånden eller med snorkelutstyret på Fiskene er i de utroligste farger og fasonger der er som å delta i et naturprogram på tv. Ved fjære er en tur på revet en vanvittig spennende opplevelse, blekksprut, koraler, fisker, skilpadde, vi blir aldri mette av inntrykk. Hele dagen dyttes det inn på med frukt, fruktsalat med yoghurt, frukt shake, fruktfat, fruktmuffins. Kveldene, mørke, varme med eksotiske lyder..

Planene om å kunne noe nytt være aktuell på arbeidsmarkedet, ligger fortsatt i kofferten sammen med sertifiseringsmappen for Visuell Basic, jeg ligger i hengekøyen med gitaren i fanget, turkisfarget lagunen i bakgrunnen og brus fra bølgene som brytes på revet -jeg må klype meg i armen for å tro at det ikke er en drøm.

Miss Pacific kommer! Jeg kan se det for meg hjemme -to familier dyttet på en rusten lastebil på vei til Gardermoen for å ta imot en skjønnhetsdronning. Vi haster ihvertfall avsted. Miss Pacific er datter av slakteren, plutselig i enden av flyplassen stopper trafikken, biler mopeder parkeres her og der folk spretter ut, klatrer opp på muren, foran oss er det skummende hav, bak oss er det starten av landingsstripen. Uvitende kommer vi oss opp på muren med 3 unger som har lommene stappfulle av hønunger, de måte være med for å se skjønnhetsdronningen, de er også fra Rarotonga. Og hva nå? Det kommer et fly, hvis vi streker armene høyt over hodet så kan vi nesten ta på det, litt forskrekket over opplysningen tar vi rundt ørene på de minste mens de strekker seg og venter........Lysene er i sikte og plutselig så har vi landingshjulene nesten på hodet. Alle rusler tilbake forestillingen er over, alle er enige om at dette var en uvanlig og gedigen opplevelse. For noen er dette det nærmeste de kommer drømmen om å fly......miss pacific er vakker men mange møtte ikke opp -det kom et nytt fly.

Lørdagen blir Richard hentet om morgenen, han skal være med på å lage umu fest som våre fantastiske venner her fra holder for oss. Umu er en måte de lager mat på, stort hull blir gravet i bakken, det fylles med tørre kokosnøtt skjell og ved fra samme trær, på toppen er det lava steiner. Når bålet har brent i 3 timer ligger det glovarme steiner i asken, noen av steinene tas opp, bananblader og mat legges lagvis og til slutt noen varme steiner og jord som spas over etter 4 timer er maten klar. Jeg og barna skule komme kl 1400 for å begynne med festen. Solen steker noe vanvittig når vi rusler bortover veien og over i hagen til våre gode venner og naboer Danny og Jayne. Richard sitter på en stol i utedusjen og er varmmmm. Jeg blir på stedet innviet i tequilla klubben -står prøven med glans og for en blomsterkrans rundt halsen. Unger spiller fotball, de minste bader i balje, mannfolka drar frem gitarer og ukulele. Umuen åpnes kl. 1800 og rykende varm mat serveres, bordet svaier under mengden av foretter og tilbehør, kjøleboksene åpnes og iskald drikke hentes frem. Festen varer til langt på natt, store følger de små hjem og sitter barnevakt. Dagen etter blir noe mer lay-back en vanlig. Den tilbringes hos Papa Joy som er kun åpen for servering på søndager. Her nytes det pai i alle variasjoner fersk hjemmelaget appelsinjus, banankaker og annet namm, namm. Vi rusler hjem igjen oppdager da at en av høneungene er spist opp av en katt. Nå har vi to igjen. Bil savner vi og nå som det blir sommerferie har i denne delen av verden blir det dyrere med hver dag å leie bil. Vår venn Danny som driver et mekanisk verksted påtar seg oppgaven å finne en bil for oss som er lett å selge igjen. Såååå nå kjører vi rundt i en gammel pickup med hjemme snekret lasteplan, halvt dashbord og en radio som brukes kun på kvelden fordi den gir et koselig lys i mørket og kun den funksjonen. Mor/far, barn, sportsvogn, utstyr og div haikere puttes bak på lasteplanet. Vi har blitt bileiere høneungeeiere -forresten de to siste flyttet frivillig i går vi tror de ville lære å bli høner -mjau. Og idag blev vi kattunge eiere, to små nyfødte som blev funnet på stranden ved siden av sine døde mor. Så inntil videre aere ra, brumm, brumm, mjau, mjau hade bra Palla

Mer fra Pallas dagbok

01.10 Stopp karusellen, vi vil av!
21.10 God morgen, Rarotonga!