P4 dumper Sør-Afrika, prioriterer ny teknologi

P4 avvikler radiosatsingen i Sør-Afrika for å satse for fullt på nye medier. Aksjeinvesteringen på Afrika-eventyret på omlag én million kroner må dermed anses som tapt.

P4 la torsdag fram foreløpige regnskapstall for 1999. Tallene viser moderat omsetningsøkning, men gode tall før skatt.

I en børsmelding forteller at "P4s posisjonering som et Digitalt Mediehus krever fokusering på vårt kjerneområde radio-operasjoner i det nordiske markedet samt synliggjøring av P4 som en betydelig Internett-aktør og som innholdsleverandør i nye medier".

Radiostasjonen satser altså på nettet, noe lanseringen av P4s nettportal forsiden.no her forleden skulle bevise. Selskapet har besluttet å avvikle P4s engasjement i Sør-Afrika, da deres nye fokus ifølge styret "kommer til å ta all management tid og ressurser".

Konsernet har solgt selskapet P4 Event til de ansatte grunnet langt svakere resultat enn forventet, mens Hunderfossen Familiepark som P4 har en eierinteresse i på 34 prosent, leverte et resultat på åtte millioner kroner.

P4-konsernets driftsinntekter endte på 277,6 millioner kroner, opp fra 257,1 millioner året før. Driftsresultatet var opp fra 35,8 millioner kroner i 1998 til 62,2 millioner i 1999, en økning på over 73 prosent. Resultat før skatt ble 63,9 millioner, opp 77,5 prosent fra 1998. De peneste tallene kom i form av resultat etter skatt: 43,1 millioner kroner i 1999 sammenliknet med 14,2 millioner året før. En formidabel økning på 203,5 prosent.

Til toppen