P4 nekter SOL Børs annonseplass

P4 vil ikke la Scandinavia Online annonsere for SOL Børs på P4 StockLink. Radioselskapet frykter konkurransen.

Selskapet SOL Børs AS åpnet 2. desember et nytt reklamefinansiert nettsted. Det nystiftede selskapet er et samarbeid mellom SOL og Hugin. Forretningsidéen er blant annet å skaffe til veie innhold gjennom partnere for å unngå å få for høye faste kostnader. I øyeblikket er det to heltidsansatte i SOL Børs, og Reuters er eksempel på en ekstern aktør som leverer nyheter til tjenesten.

Nå stikker konkurrenten P4 kjepper i hjulene for SOL Børs. Daglig leder i selskapet, Thorbjørn Brevik, opplyser til digi.no at de hadde blinket ut to nettsteder der de kunne teste ut markedsføring av nettstedet til å begynne med. Det ene var Nettavisens økonomiseksjon. Det andre var P4s StockLink, en direkte konkurrent til SOL Børs.

- Vi hadde ingen problemer med å komme inn i Nettavisens seksjon. For P4 var det verre. Det var greit for dem å selge oss plass på den norskbaserte delen av Alta Vista, som de selger annonser for i Norge. Men det var ikke greit med StockLink, hevder Brevik.

- Vi var jo mest interessert i StockLink. Men vi fikk et klart avslag på forespørselen. Jeg synes det virker som om de ikke har tillit til sin egen tjeneste når de reagerer sånn. De er veldig på defensiven, sier han.

Det finnes flere eksempler på at kommersielle og redaksjonelle produkter har blitt nektet annonseplass hos konkurrentene, også i internettbransjen. Flere store mediehus rir klare prinsipper når det gjelder konkurrerende virksomhet. Det ferskeste eksemplet var nettmegleren Eiendomsnett som prøvde seg på rubrikkannonseseksjonen til papirutgaven av Aftenposten uten hell (se egen sak under relevante artikler).

Salgsdirektør Gaute Øren hos P4 Electric Farm bekrefter at de ga SOL Børs avslag på annonseforespørslen.

- Det er en konkurrerende virksomhet, er hans knappe kommentar.

Men mister dere ikke verdifulle inntekter ved å innta slik en avvisende holdning?

- Kanskje gjør vi det. Men vi har valgt å miste noen inntekter mot å ha annonsører vi gjerne ønsker på tjenesten vår. P4 vil at StockLink skal gi brukerne en merverdi gjennom nytte. Som annonsemedium er tjenesten blant de mest etterspurte på P4s nett-tjeneste, sier Øren.

Er det ikke slik at dere har vært på jakt etter en kjøper til StockLink?

- Vi har snakket om det. Og det kan være aktuelt hvis det riktige tilbudet dukker opp. Bakgrunnen for et eventuelt salg er at vi ikke er innholdsleverandør av børsinformasjon, men har utviklet en del programvare i StockLink som kan være interessant for andre aktører å benytte,

Som for eksempel SOL Børs?

- Det er riktig. Men jeg føler vel at det er viktig å skille mellom annonsedelen og innholdsdelen. Det at vi ikke slipper til alle annonsører ekskluderer vel ikke mulighetene for samarbeid på andre områder som for eksempel innholdssiden, mener han.

Til toppen