JUSS OG SAMFUNN

P4 skal tjene portalpenger allerede neste år

Hein Espen Hattestad er optimist. Portalen "Forsiden" som starter i februar skal lønne 30 redaksjonelle medarbeidere og likevel bidra med et plussresultat allerede neste år.

Hilde Nyman
28. okt. 1999 - 14:50

Sammen med Microsoft lanserer P4 internettportalen www.forsiden.no februar neste år. P4s administrerende direktør Hein Espen Hattestad regner med at portalen Forsiden.no vil bidra positivt til konsernregnskapet allerede det første året. Ikke mye, men bittelitt.

Les:
"Bil-redauksjon" skal gi portalsatsing fart


I en pressemelding i forbindelse med framlegging av tredje kvartalsresultatene for radioselskapet P4, står det å lese:

"Det forventes at www.forsiden.no vil gi et positivt bidrag til konsernregnskapet allerede i år 2000 (eksklusiv markedsføring)."

Forsiden Internettportal er 100 prosent eid av P4, men skal ha et samarbeid med Microsoft.

Det er ikke utelukkende bannerannonsering P4 regner med skal generere inntekter til internettportalen som skal starte opp i februar neste år.

Hein Espen Hattestad.
Hein Espen Hattestad.

- Vi har vært veldig tidlig ute med denne informasjonen for å komme rykter i forkjøpet. Internettsatsinger skaper store forventninger i markedet, derfor vil vi ligge i forkant med informasjonen. Vi starter opp i februar, og regner med å ha en operasjonsplan klar i løpet av november. Vi har forecastet dette, og regner med at det skal gi et bittelite bidrag til konsernregnskapet, sier Hein Espen Hattestad. Han bekrefter med andre ord at P4 ikke regner med at pengene de kommer til å tjene på portalen vil utgjøre en stor del til konsernregnskapet.

- Dette er en satsing som er viktig for oss, så vi skal bygge dette profesjonelt, og skal gjøre det ordentlig og grundig. Å si at vi skal tjene masse millioner på dette neste år, får eventuelt andre gjøre. Vi prøver å være nøkterne i forhold til forecastene, understreker Hattestad.

Han har ikke tro på selskaper som utelukkende satser på inntekter fra bannerannonser, og håper at P4 og Microsoft-samarbeidet vil åpne for andre inntektsmuligheter.

- Vi har lenge vært et selskap som har satset på Internett, og vi ville ikke komme med portalen før vi kunne dokumentere hvor inntektene skulle komme fra. Mange internettselskap kan ikke dokumentere inntektene, derfor har vi drevet litt forskning på hva vi kan tjene på i tillegg til bannerannonser. Det er ingen som tjener fett med penger på bare bannerannonser, sier Hattestad.

Her er det mulighetene som åpner seg når et radioselskap som P4 samarbeider med et programvareselskap som Microsoft han tenker på.

- Vi ser på nye inntektsmuligheter i skjæringspunktet mellom radio og Internett. Vi regner med at "net events" blir en inntektskilde som blir hyggelig for oss. Vi har også sagt at vi er i møter om hvordan vi kan alliere oss med samarbeidspartnere på e-handel. Der vil vi alliere oss med de største og tyngste aktørene, sier Hattestad. Han kan bekrefte at de er i forhandlinger med mulige partnere på dette feltet i disse dager.

Et eksempel på en "net event" kan være en "redauksjon" hvor for eksempel en bil legges ut for salg. Prisen vil gå ned hvert fjerde sekund, helt til noen ikke klarer spenningen lenger og kjøper bilen. Planen er å drive utstrakt markedsføring for nettevents på radioen og lede lytterne over på nettet.

- Radiomarkedet vokser mer enn antatt, og mange har funnet ut at radio er en fantastisk inngang til butikkdøra. Det amerikanske markedet har allerede merket at veksten kommer av at nettselskaper bruker radio på sine sider for å skape trafikk, sier Hattestad.

Internettportalen www.forsiden.no skal ha 30 redaksjonelle medarbeidere som skal jobbe med kontinuerlig presentasjon av nyhetsbildet, og det legges opp til en journalistisk og layoutmessig utforming lik dagens tabloide avis-forsider.

Resultatet for P4 de tre første kvartalene i år endte på 64,4 millioner mot 55,7 millioner kroner samme periode i fjor. Omsetningen økte til 203,6 millioner kroner, fra 190 millioner kroner samme periode i fjor. Radiokanalen har omsatt radioreklame for 186,8 millioner kroner i perioden, noe som er 15,4 millioner mer enn de tre første kvartalene i fjor.

(Det er i ettertid påvist faktafeil i denne saken. Les: Fem - ikke 30 - redaksjonelle medarbeidere i forsiden.no)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.