P4s internettsatsing under lupen

P4s nettsatsing har generert minimalt med inntekter i år og det digitale mediehuset er fortsatt bare en frase. Nå må P4-sjef Cecilie Norland spare penger på nett. De ansatte håper ledelsen greier å skille Internett fra radiovirksomheten.

- Heller ikke hos oss har nettsatsingen gått etter planen, sier publisher Cecilie Norland i P4 Radio Hele Norge

- Vi starter nå et prosjekt hvor vi ser på en restrukturering av det digitale mediehuset. Jeg vil ikke si mye for mye som kan forskuttere prosjektet. Satsingen vil uansett avhenge av hva det er marked for, sier Norland og innrømmer at de har vært veldig langt unna de inntektsbudsjettene som ble lagt.

Norland må dermed ta tak i et problem som hun selv ikke hadde satt igang da hun kom inn i radiokanalen i vår. Det var under konsernsjef Hein Espen Hattestad at drømmen om å skape 'Det digitale mediehuset' oppstod.

Børsnoterte P4 hadde nemlig under oppturen for Internett i fjor store planer om å bli et digitalt mediehus. Men etter hvert viste det seg å være for optimistisk: portalen Forsiden.no ble lagt ned underveis og NyBy.no er nå lagt under hovednettstedet P4.no.

Omsetningen i selskapet P4 Instant Media var på 1,6 millioner kroner første halvår av 2001.

- De skal gå gjennom en hel masse rart i det prosjektet, sier Torbjørn Sarre Jensen som leder den lokale redaksjonsklubben i radiokanalen.

- Vi er med på en dialog for å se hva som skal gjøres. Det som er klart er at det skal spares penger på nettsatsinger, sier han.

P4 er bare et nummer i rekken av etablerte merkevarer innen mediebransjen som må redusere ambisjonsnivået innen digitale medier. TV 2 er blant annet de siste som har foretatt flere drastiske kutt i datterselskapet TV 2 Interaktiv.

- Det lyser alltid en varsellampe når kostnader og inntekter skal gjennomgås. Men om dette innebærer nedbemanning, vet vi ikke. Vi har ikke fått beskjed om at det skal nedbemannes, sier Jensen til digi.no.

Ifølge Jensen er det kun to som jobber med nettet på heltid for P4.no, Resten av de ansatte jobber kombinert radio og Internett.

- Kombinasjonen fungerer greit. Vi jobber primært med radio og når vi har tid med nettet. Radioen er et prioritert område, men når det er større satsinger, som for eksempel i forbindelse med bryllupsdekningen i august, blir det til at noen bare jobber på nett og andre kun for radiosendingene, opplyser han og tror kuttprosessen uansett kan bli noe komplisert:

- Det er litt vanskelig å skille dette her, hvem som jobber med hva. Det kan nok bli en litt vrien kabal, som ikke vil gi helt entydige svar, mener han.

Til toppen