Mathias Mikkelsen planlegger å bli i Silicon Valley en stund fremover og jobbe videre med appene Timely og Sporty. (Foto: Thomas Marynowski)

På eventyr i Silicon Valley

INTERVJU: – Nesten som i tv-serien, forteller app-gründer.

MAJORSTUA (digi.no): Den 23 år gamle gründeren Mathias Mikkelsen har fått en del oppmerksomhet i det siste, og det ikke bare i norske medier, men også hos svært tunge, utenlandske nettsteder.

Mikkelsen er i disse dager aktuell med en helt ny app kalt Sporty, som er en stilig løsning for å finne venner og ukjente som er interessert i spesifikke sportsaktiviteter.

Tidligere i sommer ble Mikkelsen også omtalt på nettstedet Techcrunch, da han lanserte en del oppdateringer til den allerede populære appen Timely, som er en timeføringsløsning rettet mot bedrifter og frilansere. Å bli omtalt i Techcrunch og The Next Web er ikke hverdagskost for unge norske gründere, og mens vi legger ut denne saken setter Mathias seg igjen på flyet til San Francisco for å fortsette å jobbe midt i verdens mest spennende teknologimiljøer.

Det passet seg derfor å sette seg ned med Mathias på en solrik ettermiddag sent i august, for å finne ut mer om livet i myteomspunne Silicon Valley - og planene videre.

Vi spør først hvordan Silicon Valley-eventyret startet.

– Jeg valgte å dra ned i fjor, det var en slags pilegrimsreise. Man har vokst opp med historiene om Apple, om hvordan de startet, det er så mange andre historier om små selskaper som har vokst enormt. Man har lyst å oppsøke det selv. Man har lyst å finne ut om det er så bra som man tror det er. Også hadde jeg veldig store forventninger, men var redd for at det ikke var så bra som man trodde. Men for min del var det bedre enn jeg hadde forventet. Når jeg lander i San Francisco er det noe som skjer med meg.

– I Silicon Valley snakker man så mye om hvordan man skal forandre verden, endre verden og bedre verden.

Hvor mye av det er sånn spirituell tullprat fra folk som sitter i ørkenen og tar LSD, og hvor mye er faktisk seriøst?

– Det er begge deler. Det er mange som snakker. Men så har du så mange «doere». Du har folk som faktisk setter i gang med selskaper, satser alt og skal gjøre greia si. Får ting gjennom. Det enkleste i verden er å snakke om en idè, veien til å lage det er 100 ganger vanskeligere. Det er enkelt å si at det er mye bullshit, men de er flinke til å faktisk gjennomføre ting. Det er heller ikke bare det å forandre verden, det er også mye businessideer og produkter.

– Det er også imponerende med fokus på en ting, ikke bare å forandre verden, men å forandre virkeligheten. «Banksystemet er ræva, hvordan kan vi gjøre noe med det?» Å ikke akseptere ting som de er er en viktig greie. Her i Norge er det enkelt å si at sånn er det og noen vil kanskje fikse det, der er det mer «jeg aksepterer det ikke, jeg skal lage en startup og gjøre noe med det».

Hva gjør man fra dag til dag i Silicon Valley?

– Sjakktrekket som jeg fant ut etter en liten stund var å komme meg inn i et «hackerhouse». Det er nok ikke for alle, men jeg bodde med 13 andre folk, og det var ikke store leiligheten, det var «bunkbeds», og jeg var heldig som fikk skapet etter en stund. Det som er så bra med et hackerhouse er at alle du bor med er gründere, og nettverket ditt bare eksploderer. Alle snakker med alle, også har man forskjellige ferdigheter som man kan hjelpe hverandre med. Det var et trekk som ga meg et større nettverk ganske raskt. Det var de første menneskene jeg kunne dra nytte av, og så har Innovasjon Norge et kontor der borte, de kjenner også masse folk. Det tar et eller to møter, så har du det tredje møtet via den, og det neste via den. Det fantastiske der borte er den «hjelpe» og «ja»-kulturen. Jeg hjelper deg nå, og en gang når jeg trenger det så hjelper du meg.

– Jeg har fått en del mailer fra nordmenn etter at jeg fikk en del oppmerksomhet, fra folk med app-ideer, og folk her til lands er litt mer usikre og vil underskrive kontrakt før de forteller hva de gjør, man er veldig redd og forsiktig. Der er det «dette gjør jeg, hva synes du?».

Mikkelsen i San Francisco
Mikkelsen i San Francisco Bilde: Ed Moyse

– Selv om jeg elsker å være der er jo ikke alt perfekt. Du har folk som får penger, og funding, og er i startup-verdenen uten å ha ordentlige mål. De får masse penger før de vet hva de skal lage.

Er det lett å få penger kastet etter seg?

– Jeg tror ikke det. Selv om mange får penger, så er det også mange om beinet. Jeg har ikke prøvd enda, men nå vil jeg selv starte med den prosessen. Så fremover blir det interessant. Mange jeg har snakket med sier det samme, det er kjempevanskelig, det er så mange som vil ha penger. Hvis du har hatt en vellykket startup før, så er det mye enklere. Da kan du få penger uten å helt vite hva du skal gjøre, men da må du har gjort noe bra fra før.

Hadde du med ideen til Timely dit?

– Jeg dro dit for å få det ferdig. Jeg var der tre måneder i fjor, tre måneder i år, og skal dit på fredag. Nå har jeg visum og, så nå kan jeg være der lenger. Jeg lanserte Timely rett før jeg dro hjem til Norge. Jeg jobbet i Isobar som designer, men sluttet i kommunikasjonsbransjen for å starte Timely. Jeg måtte derimot jobbe som frilans en god periode for å spare kapital først.

Men du fikk penger fra Innovasjon Norge også? Det var senere?

– Det var senere ja. De likte det veldig godt. Det var bra å ha lansert produktet før man kom til dem. Det gjorde at det for det første er mye enklere å gi deg penger fordi vi ser at du kan det, og for det andre har man en annen mentalitet når du har brukt egne penger. Da bygger du ting på en helt annen måte enn når du har masse penger. Har du 10 millioner tenker du på hvilken logo du skal ha på veggen og slikt. Det ville jeg anbefalt alle - ikke ta penger, lag den første versjonen på egen hånd.

Hva gjorde omtale i Techcrunch for deg?

– Det har vært ekstremt mye oppmerksomhet. Én ting er masse mer trafikk, appnedlastning og sånn, men det som er kanskje enda mer interessant er at det kommer masse tilbud om partnerskap, masse folk som skanner selskaper som kommer i Techcrunch og tar kontakt. Det har kommet investorforespørsler, jobbsøknader, serverselskapet vårt så Timely på Techcrunch og syntes det hørtes kult ut, og fant ut at vi allerede var kunde av dem - så kontaktet de oss for å høre hvordan det gikk, om vi trengte noe mer. Det er en «milestone», den Techcrunch-greia. Så er det en slags skrytegreie. Vi kom også på The Next Web, og det kommer tilbake til hackehuset, jeg bodde med en som het Michael, så viste det seg at han kjenner han som startet The Next Web, vi tok kontakt, så fikk vi en artikkel der da vi lanserte. Alle har noen de kjenner.

Sporty finner allerede frem til mulige sportsaktiviterer i nabolaget.
Sporty finner allerede frem til mulige sportsaktiviterer i nabolaget. Bilde: Skjermbilde

Nå kommer Sporty, hva er planen der?

– Jeg digger ikke treningssenter. Jeg elsker sport. Jeg spilte masse fotball aktivt, men slutta med det på videregående. Og det er det man savner, å bare spille på løkka med noen kompiser. Men så er det så ofte at vi er et par stykker som vil spille fotball, sender melding på Face, så klarer vi å samle sammen tre. Og mangler tre. Så poenget er å dra inn alle som er i nærheten og vil være med. Du har alltid en basketbane i nærheten som er tom, så står det en kar og kaster ball. Alene. Og mange ville blitt med og spilt, hadde noen bare tatt initiativ. Og den barrieren for å spørre er så ekstremt lav når hele konseptet er laget rundt det. Det er det det handler om, å finne folk i nærheten å spille sport med, blande inn venner og folk du ikke kjenner.

Der hadde du med to karer til?

– Ja, Timely er fortsatt fullt kjør. Men Sporty er to karer til, Christian Ringnes Jr. og Christopher Onsrud. Så det spennende blir å balansere to selskaper samtidig. Det som er det interessante personlig for meg med å ha de to selskapene, det er at Timely er businessapp, Sporty er consumerapp. Det er veldig gøy å få med begge de sidene også.

Hvilke roller har dere tre i Sporty?

– Jeg er designer. Det er mitt utgangspunkt. Jeg er veldig på produktbiten, hvordan det skal fungere og så videre. De er mer på businesssiden og han ene har gått økonomistudie. De skal også ha mer ansvar for markedsføringsdelen. Men når man er en så liten bedrift så blir det skjeldent så definerte roller og heller at alle gjør mye av alt.

Blir de med til Silicon Valley?

– Ja de var med sist i noen måneder, og de blir med nå også. De kommer ned om noen uker. Det vi har lyst til er å leie et hus, og starte vårt eget hackerhouse. Har du sett serien Silicon Valley?

Jeg begynte på det i går, bokstavelig talt.

– Det hadde vært dødsgøy å fått norske gründere til å komme over, bli en del av det. Men ting koster penger, det er ikke bare bare å gjøre det. Det er dyrt i San Francisco. Og den TV-serien - ja, det er overdrevet, men det ER sånn. Hadde du tatt serien og tona det litt ned, så hadde du hatt realiteten.

Dere gikk glipp av Burning Man da.

– Ja, vi gjorde det. Det hadde vært gøy. Jeg har aldri vært med på noe sånt før. San Francisco er en såpass kreativ miks av hippier, techfolk og businessfolk, det er så liberalt. Det har garantert noe å gjøre med suksessen til Silicon Valley.

Hva kommer fremover? Noe mer i pipelinen?

– Det er alltid småting som ligger der, selvfølgelig. Min største utfordring er fokus. Det er så enkelt å starte på noe. Og når ting blir tyngre gir man mer og mer slipp. Så begynner man på noe nytt. Sånt kan man ikke gjøre. Det er noe med å gjennomføre, få ting ferdig og lansere. Det er derfor det er så viktig med «doers». For meg er det så viktig å ha fokus på det som skal lanseres der og da, få det ferdig.

Til toppen