På norsk, på nett, om barn

Et marked som man i USA for lengst har oppdaget, er behovet for informasjon for gravide og foreldre. Nå kommer også det norske markedet etter - mandag åpnet Foreldrenett.

Nå har til og med det innimellom trege, norske markedet funnet en nisje å satse på - på nettet. Informasjon til gravide og foreldre har lange vært "big business" i USA og andre land, der den unge målgruppen ofte har penger som sitter løst i fohold til den lille håpefulle.

Når lokale varianter av amerikanske giganter som Babycenter, ser dagens lys, er det all grunn til å tro at et godt nettsted med mange ressurser vil kunne generere mye trafikk.

Tobarnsmoren Tone E. Berg tok saken i egne hender da hun ikke fant tilgjengelig informasjon på norsk, og startet sammen med Frode Skarstein nettstedet Foreldrenett, som åpnet mandag. Fra før av har Berg et selskap som selger tre-leker på nettet.

- Jeg savnet et norsk nettsted, og har satset på en løsning med redaksjonelt stoff og interaktivitet. Vi har knyttet til oss en journalist, en fotograf, en jordmor, en ammehjelper og liknende slik at det skal være fagpersoner som virkelig har greie på det vi skriver om. Det er ikke den samme personen som skriver alt, understreker hun.

På den rikholdige menyen til nettstedet står blant annet diskusjonsgrupper, butikkguide, artikler og rettighetsoversikt. Også en hel bok om amming er lagt ut på sidene, med tillatelse fra forfatteren. Men bortsett fra det har sidene foreløpig ganske lite innhold.

- Vi satser på å ha 100.000 besøkende innen desember. I vår målgruppe er det rundt 1,5 millioner personer, regnet fra gravide til foreldre med tenåringsbarn.

I Sverige har nettstedet Foreldrenett med et liknende konsept 300.000 besøkende i måneden.

Interesserte kan melde sin interesse for å motta et nyhetsbrev om nytt på nettstedet , og da kan de velge om de vil ha det med eller uten annonser.

- Det vil bli annonser på nettstedet, men vi mener at folk skal få velge selv om man vil ha annonser eller ikke. Det dreier seg om brukerens rettigheter, sier Berg. Hun regner med at det vil gå mer penger ut enn inn i selskapet den første tiden.

- Foreløpig regner vi ikke med å tjene penger på annonser, selv om interessen har vært god. Til neste år vil vi kanskje tjene penger på annonsesalg. Nå vil vi annonsere for å bli mer kjent, både på nettet og andre steder, sier Berg til digi.no.

Til toppen