På skinner med Software Innovation

Software Innovation skal bygge multikanal-løsning for håndtering av NSB billetter. Men det blir ikke slutt på frustrasjonene før i 2002.

Software Innovation ASA melder i dag at selskapet har tegnet en intensjonsavtale med NSB om utvikling og vedlikehold av et nytt system for bestilling og salg av reiser.

Systemet skal omfatte løsninger for tradisjonelt salg via NSB`s salgsteder og automater, samt internettbaserte salgskanaler. Avtalen skal i første omgang ha en verdi på 18,6 millioner kroner, men det sies i en børsmelding fra Sotware Innovation at den kan medføre betydelige oppdrag i forbindelse med videreutvikling og forvaltning av NSBs IT-systemer for persontrafikk.

Første versjon av systemet er planlagt å være i drift i januar 2002.

- Dette er et av de mest betydningsfulle systemutviklingsprosjektene NSB har igangsatt, og det forventes å gi betydelig muligheter for inntektsoptimalisering, sier IT-direktør Jan Christiansen i NSB i meldingen.

For brukere av systemet er målsettingen at løsningen i første rekke skal tilby forenklede rutiner for kjøp av NSBs forskjellige reisetilbud, mer automatikk og bedre kontroll og oversikt over mulige billettyper. Systemet skal bli tilgjengelig via flere kanaler som Internett, telefon, vanlig lukebetjening, automater, etc.

- For NSB har det vært sentralt å knytte til seg en oppegående leverandør som kan se fremover, og som samtidig er villig til å garantere tilleggsytelser og forvaltning av systemet i mange år. En slik leverandør fant man i Software Innovation, sier Christiansen videre.

- Avtalen med NSB styrker vår posisjon som en ledende leverandør av virksomhetskritiske systemer for det voksende e-business markedet, avslutter konsernsjef Per Kveim i Software Innovation.

Til toppen