På tide å legge ned?

Selv etter flere runder med store kutt, fosser fremdeles pengene ut at de tre svenske konsulentselskapene Cell, Icon og Framfab. Hva er det som er galt?

Milliarder av kroner har rent ut av de tre store svenske konsulentselskapene. I dag fikk Icon Medialab juling på Stockholmsbørsen etter skuffende resultater på nesten hundre millioner minus - før avskrivninger, og det bare i første kvartal. Cell la frem et tap på hele 707 millioner kroner.

Framfab har ennå ikke lagt frem tall for andre kvartal, men førstekvartalsresultatet satte ny rekord - med negativt fortegn: Minus 1,9 milliarder kroner betyr at selskapet ligger på sotteseng.

Samtidig vet vi at Adcore har feilet fullstendig. Selskapets internasjonale satsing, som fikk investeringer i milliardklassen, ble solgt for en slikk og ingenting. Tyske Pixelpark har også slitt i sitt tyske hjemmemarked. Fadesen til verdens største Internett-konsulentselskap, marchFirst, kjenner de fleste til. Det ble konkurs.

Disse tapene kommer etter nesten ett år med sammenhengende kostnadskutt i bransjen. Det som overrasker oss er at etter tap og atter tap greier ikke selskapene å ta skikkelig tak i problemene. De har hatt ett år på seg siden markedet kollapset fullstendig i fjor sommer.

Den vanlige forklaringen er at man "regnet med bedre marked." Hvor lenge skal de få lov til å bruke det svaret? Når må nettkonsulentselskapene svare for hvorvidt det kanskje er noe fundamentalt galt med forretningsmodellen eller markedet disse selskapene opererer i? For samtidig vet vi at de store, tradisjonelle konsulentselskapene over svært lang tid hatt gode resultater og lønnsomme marginer på det meget sterkt konkurranseutsatte området innenfor konsulent og "profesjonell tjenesteyting". Hvorfor har ikke Framfab, Cell Network og Icon Medialab greid det samme?

Dersom det er forretningsmodellen eller markedet det er noe galt med, må man legge om radikalt, og da mener vi løsninger i klassen splitting av selskap eller halvering av staben. For enten vil ikke kundene betale for tjenestene de tre selskapene leverer, eller så er det altfor mange som kjemper om altfor få oppgaver.

Lite eller ingen ting tyder på at markedet blir stort bedre til høsten. Derfor må de tre selskapene gjøre noe nå - det er uansvarlig å påføre sine eiere tap i den størrelsesorden som Framfab, Cell Networks og Icon Medialab nå har gjort. Selv om det har vært flere lederbytter i denne bransjen, later det ikke til at de sittende lederne har foretatt de nødvendige grep.

For nå må det snart være slutt må krise-emisjonene - investorene har vært dumsnille lenge nok. De tre konsulentgigantene burde for lengst bevist at det er mulig å tjene penger i bransjen. Hvis man ikke klarer dette snart, er det bare én ting å gjøre: Levere tilbake det man har av vekslepenger i kassen til investorene og skru av lyset.

Til toppen