Microsoft inngår samarbeid med Code.org for å la elever lære seg programmering med spillet Minecraft.

Kodetimen

På timeplan: Koding med Minecraft og Star Wars

IT-bransjen stiller også opp for å lære 50.000 norske elever programmering.

Neste måned er målet at over 50.000 norske elever deltar på Kodetimen, som er en morsom og lærerik introduksjon til programmering på mange ulike nivåer.

Det blir i så fall en dobling av antall deltakere fra i fjor, eller en femdobling fra 2013 da initiativet kom til Norge for første gang, inspirert av amerikanernes Hour of Code.

Formelt blir dette arrangert i perioden 7.-13. desember, men som tidligere er det fullt mulig å ta egne lokale initiativ og gjennomføre kodetime i klassen når som helst.

Slik startet det: Han vil lære kidsa kode

Star Wars og Minecraft

Nytt av året er at Microsoft har etablert partnerskap med Code.org. De tilbyr programvare og læremidler i form oppgaver basert på det ekstremt populære spillet Minecraft. Dette ble kjent så sent som på mandag.

Elevene kan også se fram til oppgaver basert på den kommende Star Wars-filmen "The Force Awakens" som har premiere før jul. Her blir det gjensyn med kjente og kjære figurer som R2-D2, C-3PO og prinsesse Leia, for å nevne noen.

Er Star Wars mer i din gate? Da kan du bygge din egen galakse her.

– Dette er veldig bra på flere vis. Det er kjente figurer som trigger ikke bare ungene, men også de voksne. Her vil du kunne jobbe med systemer og spill som er kjent for mange. Oppgavesettene er ganske like, men det er forskjellige figurer du kan lage små spill med. Det gir en ekstra motivasjon til å være med, mener IKT-Norges Torgeir Waterhouse.

Waterhouse er en av koordinatorene og ildsjelene bak Lær Kidsa Koding.

Noe for alle

Torgeir Waterhouse i IKT-Norge mener dårligere plassering på verdensrangeringen viser at norske myndigheter ikke tar åpne data på alvor.
IKT-Norges Torgeir Waterhouse. Bilde: Maria Amelie
Oppgavesamlingene er myntet på alt fra de aller yngste i barnehagen, gjennom barne- og ungdomsskolen og helt opp til videregående skole-nivå. Den yngre garden, de under 12 år blir anbefalt å bruke drag-and-drop-programmeringsspråket Scratch, mens de eldre anbefales å benytte Python. Her er det uansett et stort mangfold av ulike oppgaver og språk å velge mellom.

– Rekker dere å få oversatt de nye oppgavene med Minecraft og Star Wars?

– Vi jobber så raskt vi kan for å få til det. Star Wars kom forrige uke og er stort sett ferdig. Vi gjør også det vi kan for å rekke å oversette Minecraft til norsk også. Det håper jeg vi skal klare. Ellers kan det også være mye god språklæring i å gjennomføre oppgavene på engelsk også, men vi oversetter spesielt for de yngste. Det gjøres et fantastisk innsats fra mange frivillige, sier Waterhouse.

Mange bidrar

I år som i fjor vil også en rekke IT-bedrifter la ansatte bruke arbeidstid til å stille opp under gjennomføringen i skoleklasser. Vi har ingen uttømmende liste, men vet at i hvert fall Microsoft Norge, Bouvet, IKT-Norge, Institutt for datateknikk og informasjonsjonsvitenskap ved NTNU og IT-avdelingen Høgskolen i Østfold gir slike bidrag.

Høgskolen i Bergen planlegger ifølge Waterhouse dessuten å betale studenter for å hjelpe skoler med kodetimen.

En knapp måned før årets kodetime ringer inn er rundt 13.000 elever påmeldt over det ganske land. Erfaringsmessig kommer tallet til å stige kraftig frem mot datoen, men som nevnt er det fullt mulig å gjennomføre oppgavene gjennom hele året - helt etter egne ønsker og tempo.

– Vi håper å doble antallet slik at vi passerer 50.000 elever i år.

Senest i forrige uke hadde Lær Kidsa Koding, den frivillige foreningen bak initiativet, en runde med kodetime-innføring for Fylkestinget i Sør-Trøndelag, med fylkesordfører Tore O. Sandvik som pådriver.

– I tillegg har vi jo den nye byrådsplattformen i Oslo som bekrefter at det skal bli koding i osloskolene for ferdjeklassingene. Det er også en masse lokalpolitikere som tar opp dette initiativet og støtter det. I fjor oppdfordret jeg også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til å bli med på en kodetime (noe han ikke hadde tid til, red.anm.), og det har jeg tenkt å gjøre i år også, sier Torgeir Waterhouse.

Slik kan du bidra

Lær Kidsa Koding (LKK) er på mange måter blitt en moden organisasjon, etter at initiativtaker Simen Sommerfelt i mars 2013 sto fram i digi.no for å presentere et initiativ for å bedre IT-kompetansen i Norge. Siden har både LKK, kodetimen og egne, lokale kodeklubber landet rundt vitnet om en fantatisk suksess, på grasrotnivå av og med frivillige bidragsytere.

Behovet for flere bidragsytere er det alltids plass til, men nå gjelder det først og fremst de som kan engasjere seg lokalt.

– Vi oppforder alle til å gå inn på kodetimen.no. Der finner man ferdige e-postmaler man kan bruke for å ta kontakt med skoler og lærer. Det vi trenger nå er å få ting til å skje lokalt. Gå til en skole nær deg. At ansatte kan få bruke tid til å hjelpe til i klassen en time eller to er også svært velkomment, avslutter Torgeir Waterhouse.

Det er bare å melde seg til dyst på nettstedet kidsakoder.no. Der kan man også finne ferdige undervisningsopplegg, veiledere og infoskriv. Oppgavene er fritt tilgjengelig på kodeklubben.github.io/kodetimen.

En rekke norske IT-bedrifter stiller med ansatte til gjennomføring av Kodetimen på ulike lokale skoler. I fjor var digi.no til stede på Ullevål skole og fikk se en klasse ivrige 12-åringer kose seg med kodeoppgaver, pepperkaker og godis. Les reportasjen her.

Til toppen