På tur til Lillehammer for å komme på bølgelengde

Det er duket for nok en portal på det norske markedet når Microsoft og P4 slår seg sammen.

I morgen skal radiokanalen P4 og Microsoft slå på stortromma og sammen lanserere en ny Internett-portal. Det er også stort sett det eneste som er kjent. All annen informasjon holder de to nye kameratene tett til brystet.

Microsoft har allerede en portalsatsing gjennom MSN.com, som eksisterer i 15 ulike versjoner, enten rettet mot land eler mot språkgrupper. Wall Street Journal skriver i dag at Microsoft vurderer å tilby gratis Internett på sine portaler, men dette er ennå ikke klart. Sannsynligvis vil det bli tatt en avgjørelse på dette innen et halvt år. Om de går inn for å tilby dette, er det mest sannsynlig at det først blir tilbudt i Italia, Tyskland og Frankrike.

P4 har fra før en satsing på nettet gjennom sine hjemmesider, som blant annet inneholder direkte radio og nyheter. Utviklingssjef for nye medier Nicolai Flesjø, vil ikke kommentere den nye portalen før lanseringen i morgen, men understreker at det er en stabil vekst på P4s hjemmesider.

- Siden vi lanserte tjenesten i vår har vi hatt rundt en halv million sidevisninger i måneden. Statistikken viser at i hele denne perioden var folk inne gjennomsnittlig 12 minutter og 59 sekunder. Leserne gikk i hovedsak på nyhetssidene og på informasjon om programmene, i tillegg til at en del hører på programmer, sier Flesjø.

P4 har i dag mulighet for at rundt 200 personer lytter til radiosendinger fra hjemmesidene deres samtidig.

- Det er fullt av til, så vi vil oppgradere systemet og endre teknologi om kort tid. De fleste som hører på programmene befinner seg fysisk i Norge, og det er interessant. De som hører på radio fra nettet får jo signaler som det ennå ikke er spesielt god kvalitet på, og lytterne befinner seg stort sett i områder der signalene er gode, sier Flesjø.

Til toppen