Packard Bell selger flest hjemme-PC-er

Tall fra Dataquest viser at Packard Bell var det mest solgte PC-merket på det norske hjemmemarkedet i tredje kvartal i år. - Butikk er bedre enn netthandel, sier selskapet.

Dette er tallene for hjemme-PC-salget i Norge i tredje kvartal slik Dataquest, en avdeling av GartnerGroup, presenterer dem:

Leverandør Enheter tredje kvartal 2000 Endring fra tredje kvartal 1999 Markedsandel tredje kvartal 2000
NEC-CI (Packard Bell) 8 919 652,3% 26,0%
IBM 4 163 -12,2% 12,1%
Hewlett-Packard 3 748 420,4% 10,9%
Fujitsu Siemens 2 905 -60,3% 8,5%
Compaq 2 114 -74,2% 6,2%
Toshiba 1 485 329,9% 4,3%
Apple 1 015 86,6% 3,0%
Acer 782 -8,2% 2,3%
REC 720 -20,0% 2,1%
Targa 718 56,2% 2,1%
19 andre leverandører 7 711 7,6% 22,5%

Informasjons- og markedssjef Rune Johansen i Packard Bell Norge tolker de gode kvartalstallene som en tillitserklæring til selskapets prinsipp om å selge PC-er i butikker.

- Packard Bell vokser ekstremt mye raskere enn de som satser på netthandel. Vi vet fra undersøkelser at mer enn 30 prosent sier at salgs- og butikkpersonalet er deres viktigste kilde til informasjon. Derfor grenser det til maktarroganse av de store å presse forhandlerne ved å gå over til netthandel, sier han i en pressemelding.

Selskapet økte med 33,7 prosent i hele Europa, og leder hjemme-PC-markedet i Belgia, Frankrike, Nederland og Storbritannia. I Sverige ble det en dobling, i Danmark i en økning på 50 prosent.

Johansen peker også på at hjemme-PC-markedet har endret seg.

- Det nytter ikke lenger å lure folk med kontor-PC-er til hjemmebruk, sier han.

Flere observatører har tidligere understreket at hjemme-PC-markedet stiller andre krav til multimedia og nettverk enn kontor PC-er. Microsoft forsterker dette markedsskillet ved å profilere og tilrettelegge Windows 2000 til kontormarkedet og Windows ME til hjemmemarkedet.

Til toppen