Packard-Bells omstrukturering uten følger for Norge

PC-merket Packard-Bell forsvinner i USA, men opprettholdes i butikkjeder i Norge og resten av Europa, forteller Øystein Helgesen i Packard-Bell Norge.

Packard-Bell i Europa er organisert som et selvstendig selskap i NEC-konsernet, uavhengig av det amerikanske selskapet som bærer Packard-Bell-navnet. Det europeiske selskapet føres videre. Det er ikke rammet av den samme krisen som felte det amerikanske søsterselskapet. Konsernledelsen har opprettet et nytt holdingselskap, nederlandregistrerte NEC Computers International BV (NEC-CI), som skal samle PC-salget til næringslivet i alle land unntatt Japan og Kina. Næringslivs-PC-ene selges under NEC-merket.

- I USA er det vanskelig for merkevareleverandører å tjene penger på detaljistsalget, forteller Øystein Helgesen, administrerende direktør i Packard-Bell Norge. - IBM kunngjorde nylig at også de vil trekke seg ut av dette markedet. Men i Europa er det fortsatt mulig å tjene penger her.

Packard-Bell merket forsvinner i USA, men opprettholdes i Europa, der det fortsatt skal betegne NEC-PC-er solgt til forbruker gjennom store butikkjeder. Suksesslandene for dette konseptet er Belgia, Storbritannia og Frankrike der Packard-Bell har opptil 30 prosent markedsandel. Gjennomsnittsandelen for Vest-Europa er 12 prosent, ifølge tall fra Dataquest.

I Norge anslår Helgesen andelen til rundt 10 prosent, med slag gjennom kjeder som Expert, Bonus og Ideell. IBM og Compaq dominerer det norske forbrukermarkedet med henholdsvis 26,8 og 25,5 prosent. Siemens er på tredje plass med 11,9 prosent, ifølge tall fra DMR.

Detaljist-markedet merker presset fra de nye e-butikkene.

- De som sikter mot detaljist og utelukkende fokuserer på pris, kommer ikke til å trekke det lengste strået, mener Helgesen.

Mer om dette?


Til toppen