En ung skoleelev er opptatt med fargelegging (eller er det fargelære?) på i iPad. Nå strømmer paddene inn i norsk skole, viser tall fra tilrettelegger. (Bilde: Toronto Star)

Padden inntar norsk skole

– En stille revolusjon.

Nettbrettet, særlig representert med Apples iPad, gjør sitt inntog i norske klasserom. Aftenposten melder at flertallet av landets 428 kommuner og 19 fylkeskommuner har satt i gang prosjekter der de prøver ut nettbrett i skolene.

Tallene stammer fra selskapet Ressurs for IKT (RIKT) og Apple-forhandler Eplehuset, som opplever økt pågang fra skoleeiere.

Tilsvarende tall fra Sverige bekrefter det samme: Der har organisasjonen Dator i Utbildningen innhentet data fra alle prøveprosjektene i svenske skoler og funnet at de særlig brukes i opplegg for de yngste elevene.

Daglig leder i Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA), Øyvind Høines, kaller utviklingen en stille revolusjon.

– Læreboken er ikke lengre like dominerende. I dag plukker lærerne materiell fra ulike steder, ut fra hva som passer best i undervisningen, sier Høines til Aftenposten.

Men det offentlig finansierte Senter for IKT i Utdanningen retter en noe advarende pekefinger til skoleeiere som ser mulighet for å droppe PC-en til fordel for nettbrettet.

– Men det er ikke noe poeng å bytte bare for å bytte. En flink og kreativ lærer kan fortsatt få mye god undervisning ut av en «gammeldags» PC, sier direktør Trond Ingebretsen til Aftenposten. Han forteller at de er mer opptatt av innholdet i teknologien og viser til at deres undersøkelser har avdekket at kun halvparten av landets niendeklassinger klarer å lage en graf i Excel.

– Det er skummelt hvis vi utdanner kull som ikke behersker teknologien, når arbeidsgiverne forventer at de gjør det. Våre undersøkelser tyder på at forskjellene i elevenes digitale kunnskaper er økende, selv om mange lærere er kjempeflinke, sier Ingebretsen til avisen.

    Les også:

Til toppen