Pakkeløsning fra pakkeleverandør

Transport-firmaet UPS utvider strategien og håper å bli mer kjent for sine totalløsninger for e-handel enn for sine brune varebiler.

United Parcel Service (UPS) har oppdaget at e-handel er fremtiden. Med underselskapene e-Venture og e-Logistics skal pakkeleverandøren takle de nye behovene som varehandel på nettet medfører, melder CNet. Underselskapene skal ta seg av totalløsninger for ordrebehandling, varelager, distribusjon og returvarer. De satser således på de av nettvarehusene som ikke har råd eller tid til å sette opp egne apparater til å håndtere dette. En analytiker fra AMR Research sier til CNet at nettvarehus som setter bort distribusjon og lager, tar den raskeste veien inn e-handel.
Les:
Nettjuletreet kom aldri fram til Håkon og David

Atlanta-baserte UPS har merket konkurransen fra selskaper som FedEx og SubmitOrder.com som leverer alt fra lagerstyring til elektronisk bestilling.
Noen selskaper, slik som HomeGrocer.com, Kozmo.com og WebVan tar seg av mesteparten av dette selv, og sistnevnte, som i utgangspunktet leverer dagligvarer som folk kan bestille over nettet, inkluderte nylig bøker i sortimentet sitt. Men trenden er at man setter bort logistikken til eksterne selskaper, såkalt outsourcing. De etablerte fraktselskapene slik som Posten, Linjegods, FedEx og DHL her i Norge, sitter på distribusjonsapparat, lokaler og etablert administrasjon som gir dem store fordeler når varelevering og behandling skal strømlinjeformes.

UPS Skandinavia omfattes ikke av satsingen, men mener å ha strategien klar uansett: - Vi kommer ikke til å starte nye underselskaper, men 1. april ansetter vi en e-handelssjef som skal ta seg av den delen av forretningene i Norden, sier administrerende direktør Anders Holm i UPS Skandinavia til digi.no.
Holm sier at UPS i Europa allerede har et eget logistikkselskap, World Wide Logistics, som tar seg av skreddersydde løsninger for kundene, og Holm ser ikke for seg noen satsing utover dette. - Hoveddelen av vår forretning vil også i fremtiden ligge i business-to-business, og det er her vår e-handelssjef skal komme inn og koordinere samarbeidet med våre kunder, slik at vår fokus er mer på det enn på business-to-consumer, sier Holm til digi.no.

Til toppen