Pål Leveraas åpner ny digital pressekanal

digi.no-gründer og tidligere redaktør i Computerworld, Pål Leveraas, lar seg slett ikke skremme av global dotcom-død. Nå starter han et nytt online-selskap; Pressekanalen.

Pål Leveraas startet i 1996 digi.no, som var Norges og Europas første rendyrkede Internettavis. Nå er han hentet inn som daglig leder i selskapet i Press International AS

Selskapet har vært etablert i over ett år, men er operativt først fra 1. november eller deromkring.

Nå skal Leveraas fronte en ny forretningsidé på nett - nærmere bestemt et automatisert, digitalt pressesenter - under navnet Pressekanalen.

- Pressekanalen blir en slags kommunikasjonssentral for næringslivet, et kostnadseffektivt alternativ som forenkler kommunikasjonen mot pressen. For pressen, analytikere og andre brukere skal Pressekanalen utvikles til å bli et uunnværlig verktøy i det daglige arbeid, opplyser Leveraas til digi.no.

Ifølge nettgründeren skal det nye selskapet ikke basere sin inntjening på reklameinntekter - etter manges mening en feilslått forretningsmodell.

- Vår forretningsmodell vil være volumorientert og tar sikte på å gjøre Pressekanalen til det største pressesenteret i Norden. Derfor, for å tiltrekke volumer av brukere, vil Pressekanalen tilby enkelte gratistjenester for virksomhetene i en prøveperiode. Imidlertid, ved å tilby rimelige og attraktive online pressetjenester vites at svært mange vil benytte seg av disse tjenestene for å forbedre og kvalitetssikre sin egen kommunikasjon mot pressen, opplyser Leveraas og legger til at flere samarbeids- og kundeavtaler allerede er i boks, noe som vil sikre faste inntekter fra dag én. Inntektene skal komme fra næringslivet selv gjennom en rekke verktøy-, profilerings-, og pressetjenester.

Det nye selskapet har få direkte konkurrenter til konseptet på det lokale markedet, Norden inkludert, men det finnes delvis overlappende konsepter i USA og Storbritannia, hevder Leveraas som allerede har kontaktet og rekruttert de nøkkelpersonene han vil ha med seg i selskapet.

Det nye selskapet er allerede etablert og nettløsningen ferdig utviklet.

Målgruppen er hele næringslivet, men i første omgang teknologibaserte SMB-virksomheter, fordi behovet der er "skrikende"; og det er i dette landskapet at gründerne har sin bakgrunn. SMB-virksomhetene teller fler enn 17.500 i Norge, og i størrelsesorden 90.000 i Norden.

Med seg på laget har Pål Leveraas fått med seg bl.a. Thor Hestnes.

Til toppen