BEDRIFTSTEKNOLOGI

Panasonic inn i Symbian

Symbian-samarbeidet vokser ved at japanske Matsushita, som selger varemerket Panasonic, nå kjøper seg inn i Symbian. Fra før deltar Ericsson, Nokia og Motorola i samarbeidet sammen med britiske Psion.

Frode Eriksen
26. mai 1999 - 09:58

Mange ser på Symbian som et forsøk på utfordre Microsofts lett-OS Windows CE, beregnet på mindre datamaskiner som for eksempel mobiltelefoner. Men stadig flere signaler tyder på at også Microsoft vil være med på laget. Prognosene sier at det vil bli solgt 50 millioner Internett-mobiler i 2002, og industrianalytikere tror Symbian ligger godt an til å dominere dette markedet.

Men først ute er Matsushita som kjøper 9 prosent av Symbian for 35 millioner dollar. Sammen med de tre andre mobilselskapene representerer dermed Symbian-eierne 85 prosent av verdens samlede salg av mobiltelefoner, og dermed et formidabelt lag.

Formålet med Symbian er å utvikle et operativsystem for mobiltelefoner, som mange ser på som fremtidens viktigste aksesspunkt til Internett. Med basis i Psions eget OS, Epoc skal Symbian etablere en felles Internett-plattform for den mobile verdenen.

Toppsjef i Psion, David Levin sier at Symbian-alliansen nå er en global allianse. Han sier i et intervju med Bloomberg News at Symbian ikke aktivt vil invitere nye partnere, men vil lisensiere ut programvare. Symbian ligger an til et tap i år på 38 millioner dollar, og har lisensert Epoc til 10 selskap.

Matsushitas inntreden i selskapet reduserer Psions eierandel fra 31 til 28 prosent, mens de tre andre partnerne reduserer sine andeler fra 23 til 21 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.