Panelmålinger inntar Europa

Media Metrix, det ledende selskapet som måler internettbruk i USA, har inngått en partnerskapsavtale med et tysk og et fransk analyseinstitutt. Tre store europeiske land vil ha panelene på plass før årskiftet. Men det kan ta en stund før Norge henger seg på.

Det er gått to år siden digi.no for første gang undersøkte status på internettpaneler i det norske markedet. Den gang het det fortsatt PC-Meter, noe som i dag er en del av Media Metrix, USAs dominerende selskap på internettmålinger.

Nå er Media Metrix på vei inn i Europa ved å inngå allianser med GfK (Tyskland) og Ipsos (Frankrike). Sammen danner de tre Media Metrix Europe, skriver Internetnews.com. Franske Ipsos har også et aktiv underbruk i Storbritannia, så det er tre store europeiske land der panelene først vil bli etablert, med datainnsamling allerede i tredje kvartal i år.

MediaMetrix sørger for at et utvalg av nettbrukere har en programvare installert på datamaskinen sin som sjekker hvilke nettsteder de surfer innom. Det er også mulig å få en mengde annen informasjon ut av overvåkingen (spesielt demografi om brukerne). Undersøkelsen regnes som den mest presise målingen som gjøres på Internett. Det kan sammenliknes med TV-Meter-paneler som er koplet til TVen for å sjekke TV-bruk.

Disse undersøkelsene står i kontrast til trafikkmålinger som foregår direkte på nettstedenes servere og ikke viser unike brukere. Eller kjennskapsmålinger á la Norsk Gallups WEB-Topp per telefon der svarene avhenger av hukommelse og om respondentene svarer sant.

I Skandinavia er det kun Sverige som har slike panelmålinger. Svenske Sifo har en lisens fra amerikanske RelevantKnowledge som fusjonerte med nettopp Media Metrix i fjor høst. Den utnytter Sifo til fulle og har etablert seg skikkelig på det svenske internettmarkedet med sine målinger.

Ett av spørsmålene blir hva som skjer når det fusjonerte Media Metrix/RelevantKnowledge nå entrer Europa fra en annen kant.

Det ligger uansett an til kollisjon og forvirring. Ett av de to analyseinstituttene som amerikanerne allierer seg med er altså GfK (som forøvrig også er representert i Norge gjennom analyser på dagligvaremarkedet). Det er MMI i Norge som i flere år har sittet på rettighetene til PC-Meter-panelene til Media Metrix gjennom en eierskapsbinding til GfK. I Norge har Feedback gjennom moderselskapet Sifo rettighetene til RelevantKnowledge.

Spørsmålet er om aktørene muligens vil løse dette med "Peer Gynt-metoden". Det enkleste vil være å gå utenom problemstillingene og skylde på prislappen.

Allerede i april 1997 sa MMI at dette ville bli for dyrt på grunn av det store utvalget som måtte til. Dette ble gjentatt overfor digi.no i begynnelsen av 1998.

I USA har Media Metrix satt opp 40.000 paneler (hvorav 5.000 på arbeidsplasser) mens svenskene i Sifo har nøyd seg med noen tusen.

Etter det digi.no erfarer er MMI svært usikre på hva de skal gjøre akkurat med denne delen av internettmålingene i fremtiden. Andre og mindre ressurskrevende nettmålinger er mer fristende for selskapet, spesielt etter at de mistet TV-Meter målingene til Gallup.

Feedback har også brukt "manglende lønnsomhet" og "ressurskrevende" som stikkord for den manglende satsingen i Norge

Men kanskje får de to norske aktørene øynene opp hvis en tredje entrer markedet?

I USA har Nielsen Media Research (i allianse med NetRatings) endelig fått i gang sine panelmålinger som både innbefatter unike brukertall og annonsetracking.. Utvalget av brukere er foreløpig ganske lite (9.000 mot 40.000 hos konkurrenten), men forventes å øke til 12.000 i løpet av få måneder.

Konkurransen har allerede ført til at Media Metrix har måttet gjøre et mottrekk; Selskapet kommer nå med en ukentlig rapportering, i tillegg til sin månedlige.

Til toppen