Google Chrome har allerede lokket til seg 5,2 prosent av digi.no's lesere, og på verensbasis har de passert en markedsandel på 1,5 prosent.

Pangstart for Googles nettleser

Chrome har tatt stort jafs av markedet, men IE har fortsatt hjemmebane-fordelen og det er Firefox som lider.

Google overrasket mange da de denne uken lanserte betautgaven av sin egen nettleser, Google Chrome.

Den har vært under utvikling i to år, og Google deler den ut under en friprog-lisens.

Interessen har vært formidabel. Ifølge tall fra Net Applications, klarte Google Chrome å ta hele 1 prosent av nettsurfingen i løpet av det første døgnet.

Veksten har fortsatt: Chrome skal nå ha passert 1,5 prosent.

Det betyr at Googles nettleser er verdens fjerde mest brukte nettlesere, ifølge ReadWriteWeb. De skriver at den ligger bak Internet Explorer, Firefox og Safari, noe som impliserer at den allerede ligger foran norske Opera.

Det stemmer nok ikke helt. I tallene som de viser til, er bare IE, Firefox, Safari og Chrome nevnt med navn. Opera er henvist til kategorien Other, som har en markant større markedsandel enn Chrome, og Opera utgjør nok en stor andel av den samlepotten.

Ifølge StatCounter, som leverer en populær statistikktjeneste som brukes av svært mange nettsider, så har Chromes fremgang kommet på bekostning av Firefox og Safari. Internet Explorer skal ha hatt en fremgang i samme periode, noe som trolig skyldes interessen for beta 2 utgaven som ble lansert bare noen dager før Google Chrome.

Internet Explorer dominerer fortsatt nettleserbruken, selv om de i flere år har ligget langt bak i utviklingen. Firefox har spist seg kraftig inn på Microsofts nettleser, men det har tatt tid og det er fortsatt et langt stykke igjen. Nå spørs det om de vil bli forbigått av Google Chrome.

Å ha en nedlastingslenke på forsiden til Google gir Chrome god drahjelp.
Å ha en nedlastingslenke på forsiden til Google gir Chrome god drahjelp.

Google har ett stort ess i ermet. Deres nettleser er tilgjengelig for nedlasting fra hjemmesiden, en av verdens mest besøkte nettsider. Operas teknologidirektør, Håkon Wium Lie, er imidlertid ikke overbevist om at det er nok for å vippe Internet Explorer av tronen.

– Man skal ikke undervurdere Microsoft her. De har en distribusjonskanal som Google ikke har. Google må fortsatt overbevise kunder om å laste ned, sier Wium Lie.

Det er det langt fra alle som tar seg bryet med, noe Opera har mye erfaring med. Ved hver reinstallasjon og ved hvert kjøp av ny PC, legges Internet Explorer inn som standard. Da blir det en ny kamp for å få brukeren til å bytte nettleser.

– Det er en evig kamp. Det holder ikke å overbevise én gang, sier Wium Lie.

Det er en erfaring som Google også kommer til å gjøre seg, men foreløpig holder de et godt tempo og ligger godt i rute til å ta et stort jafs av markedet.

Som eksempel på det, kan det trekkes frem at hele 5,2 prosent av leserne som besøker digi.no, allerede har gått over til Google Chrome.

    Les også:

Til toppen