Papir er utrolig dyrt

To eksempler fra norske kommuner viser hvor utrolig dyrt der er å behandle papir i stedet for å bruke IT.

I dag morges åpnet moderniseringsminister Morten Andreas Meyer og kommunalminister Erna Solberg den nye versjonen av norge.no.

Den nye versjonen samler veldig mange flere offentlige tjenester i digital form – både fra statlig og kommunalt nivå.

Under pressekonferansen fortalte Meyer at man planlegger å gi forvaltningen en tidsfrist: Innen 2009 skal alle "relevante" prosesser være digitalisert og tilgjengelig på nettet.

digi.no spurte Solberg om dette også gjelder kommunene. Først fikk digi.no et underholdende svar, men så la Solberg frem oppsiktsvekkende tall om hva IT-systemer kan spare.

Digitalisering er så kostnadseffektivt at kommunene selv velger å gjøre det, sa Solberg, "men vi rikker ikke ved den kommunale selvråderetten til å gjøre ufornuftige ting" føyde hun så til.

Solberg gav først et eksempel fra Trondheim på hvor mye man kan spare ved å digitalisere offentlige prosesser:

Ved å få lærere til å søke digitalt på jobber i Trondheim kommune i år, mener kommunen å ha spart 8000 arbeidstimer.

– Digitaliseringen gjør at fem årsverk i stedet kan brukes ute blant elevene, påpekte Solberg.

Eksempel nummer to kommer fra Lillesand kommune: Når kommunen behandler den samme type skjema/søknad, men får den på papir i stedet for digitalt, bruker kommunene 30 minutter ekstra – per skjema.

– Hvert eneste skjema som kommer inn på papir skal tastes inn, de kan ikke skannes, og dette bruker man altså en halv time på i snitt. Så kan man begynne med selve saksbehandlingen. I tillegg fører papirsystemer til at man bruker mye tid på å hente tidligere dokumenter og taste inn samme informasjon om igjen, påpeker Solberg overfor digi.no.

Til toppen