Papirannonser gir mest nettrafikk

Nettsteder får mest trafikk som resultat av annonser i trykt presse, viser en undersøkelse gjort av det amerikanske konsulentselskapet NetSmartAmerica.com.

Konsulentselskapet NetSmartAmerica.com har foretatt en undersøkelse blant amerikanske 1.000 nettbrukere som heter "What Makes America Click". Alle brukerne var inne på nettet minst en time hver uke, unntatt bruk av e-post, skriver Editor & Publisher.

Undersøkelsen viste at 39 prosent besøkte nettsteder etter å ha sett annonser i magasiner og 29 prosent etter å ha sett annonser i aviser. Til sammenligning uttalte 27 prosent at de gikk inn på nettsteder etter å ha sett annonser på nettet.

Ifølge undersøkelsen er den mest effektive form for nettannonsering å sponse seksjoner på nettsteder heller enn å satse på bannerannonser.

- Hvis du er i bilbransjen, ville jeg anbefalt sponsing av en spesiell bil-seksjon på en avis på nettet, sier gründeren i NetSmartAmerica.com, Bernadette Tracy til Editor & Publisher.

Også denne undersøkelsen viser at rubrikkannonser på nettet ser ut til å overta for tilsvarende i trykte medier. 17 prosent av deltakerne i undersøkelsen bruker ikke lenger rubrikkannonser på papir. Trenden er at jo lengre man har brukt nettet, jo mer sannsynlig er det at man har sluttet å bruke rubrikkannonser på papir.

At forbrukeradferden har endret seg drastisk i løpet av de siste fire årene, er en av konklusjonene i undersøkelsen. Hvor de amerikanske forbrukerne henvender seg når de skal ha utført ulike tjenester, har Internett fått en viktig posisjon. Der man før tok en telefon eller gikk ut blant folk, er det nå vanligere å sende en e-post eller gå på chat-groups/praterom.

What Makes America Click 1995 1999
Kommunikasjon Ta av telefonrøret Sende en e-post
Romantikk Gå til utesteder for single Gå til chat-room
Kjøp/handel Stå i kø Logge seg på nettet
Investeringer Ringe megler Klikke "execute"
Forsikring Snakke med forsikringsagent Gå til nettsted

Kilde: NetSmartAmerica.com

Folks oppfatning av nettet varierer sterkt etter hvor lenge de har vært brukere av nettet. De som har brukt nettet under ett år beskriver seg selv som "Excited but intimidated" ("Begeistret men skremt"). Brukere som har vært på nettet mellom ett og to år beskriver seg selv som i ferd med å integrere nettet i det daglige liv. Brukere med mer enn tre års ansiennitet proklamere at de ikke kan leve uten nettet - "Couldn't live without it".

Undersøkelsen kan kjøpes for den lille summen 5.500 dollar, eller i overkant av 42.000 norske kroner.

Til toppen