Papiravis stoppet av IT-trøbbel

USB-minnepinner ble redningen for å kunne gi ut dagens papiravis.

Det er ikke bare digitale medier som er avhengige av at IT-systemene fungerer som de skal. Det fikk en svensk avis kjenne på kroppen i går.

Svenska Dagbladet opplevde i går nærmest det totale IT-havari.

Papiravisen mistet onsdag ved halv fire-tiden nesten alle IT-funksjoner. Verken e-post, bildedatabase, telefonsentral eller kunderegister skal ha fungert.

Også det interne nettverket ble berørt, og til den svenske avisen Resumé forteller Bo Hedin, som er sjef for nye medier hos Svenska Dagbladet, at de ansatte springer rundt med USB-minnepinner for å kunne lage en nødløsningsavis til dagens lesere.

- Avisen skal ut til abonnentene i morgen. Men det kommer til å mangle mye av innholdet, sa Bo Hedin til den svenske avisen Resumé i går kveld.

Også avisens nettpublikasjon ble rammet av driftsproblemene, som ikke ble rettet før midnatt. IT-havariet varte dermed i over åtte timer.

Bo Hedin beskriver selv situasjonen som «absurd» i sin egen blogg. Det skal ikke ha vært mulig å omdirigere nettstedet, ettersom verktøyene for dette også var nede.

Avisen venter nå på en forklaring fra tjenesteleverandøren Logica, tidligere WM Data, som drifter mediebedriftens løsninger.

Til toppen