Papirportal bytter strategi

B2B portalen PaperX.com skulle bli en ledende markedsplass for papirmasse i Europa. Men industrien har enda ikke meldt sin interesse. Derfor satser selskapet på å utvikle programvare til skogsindustrien i stedet.

Da digitoday.no skrev om PaperX.com første gang var planen å bli den ledende handelsplassen for papirmasse, et marked med store volum av standardiserte varer. Men trass at selskapet fikk inn en veteran fra svensk papirindustri, Lars-Åke Helgesson, ble ikke papirindustrien med på leken.

- Vi viste fra begynnelsen at en e-handelsmarkedsplass ikke var nok, sier Helgesson til Dagens Industri.
Les om PaperX.com virkelig mente dette var ikke nok:
Internett skaper Europas største pappmarked'

- Det er klart det også vil bli mer lønnsomt for kundene å bruke oss enn det faktisk er i dag, sa Helgesson til digitoday.no i mars i år. Da var han nyansatt som sjef fra selskapet, direkte fra topplederstilling i papirselskapet Stora.

Han mente at papirprodusentene hadde "...effektive produksjonsmidler, men tungrodde logistikksystemer og fastgrodde markeder."

- De som har handlet fra den samme leverandøren i alle år, har en fast pris og er fornøyd med det. Dette kan vi gjøre noe med, da leverandøren blir konkurranseutsatt med en gang de må gi anbud på varene, sa Helgesson til digitoday.no i mars i år, før portalen var lansert.

Men det viste seg at skogsindustrien er svært treg med å ta opp mye måter å selge varene på, presis som Helgesson spådde i mars.

Nå vil Paperx.com i stedet lage programvare for skogsindustrien. Ifølge Dagens Industri skal dette være programvare som lar produsentene selge papir av ulike kvaliteter over Internett.

Med dette håper selskapet på å komme rundt industriens iboende angst for markedsplasser, og i stedet lure dette inn bakveien med et nytt system.

- Til og med skogselskapene har et trykk på seg for å gjøre noe på e-handelsiden. Blant annet stiller aksjemarkedet krav til dette, sier Helgesson til Dagens Industri.

Paperx.com, som skal sløyfe dotcom-en i navnet snart, hentet inn 130 millioner svenske kroner i februar i år. Dette er penger som vil holde ut året, og nye penger må sprøytes inn. Ifølge Dagens Industri ønsker selskapet å hente inn et sted mellom 130 og 210 millioner svenske kroner.

Til toppen