Parfymeselger synes søkesalg stinker

Estée Lauder saksøker Excite for salg av søkeord til en kosmetikk-konkurrent.

Merkenavnene Estée Lauder og Origins ble solgt av søkeselskapet Excite til Fragrance Counter, et onlineutsalg fra New York. Wired News melder at Estée Lauder har saksøkt både Excite for ulovlig merkevarekrenkelse og Fragrance Counter for det samme forholdet, pluss andre påstander som ulovlig reklame og konkurransevridning.

Parfymeselskapet har, som mange andre store merkevareinnehavere, en særdeles strikt policy når det gjelder å gå etter aktører som prøver å dra nytte av merkevarenavnene.

I dette tilfellet har online-konkurrenten kjøpt søkeord som gjør at annonsene til Fragrance Counter popper opp når brukerne søker på Estée Lauder og Origin på Excite.

Som regel blir søkeordene solgt etter "først-til-mølla"-prinsippet. En representant for Thomson and Thomson, som gir aktører i næringslivet mulighet til å finne ut bruken av navn blant søkemotorer, mener at rettsaken vil skape presendens; det vil bli avgjort om det er merkevarekrenkelse å kjøpe nøkkelord som er knyttet til andre aktører.

Til toppen