Partner-rykter løfter Netscape

Spekulasjoner omkring Netscapes planer om å inngå en samarbeidsavtale med et stort medieselskap, førte til at kursen på programvareselskapets aksjer spratt opp 32 prosent.

En av Netscapes toppsjefer, visepresident Mike Homer, sier i et intervju med CNBC at selskapet ser etter samarbeidsavtaler med medieselskap for å forbedre innholdet på Netscapes nettsted Netcenter.

- Netscape vurderer mulige samarbeidsavtaler med TV-nettverk, slik som CBS, General Electric, NBC, Walt Disney, ABC, og andre store innholdsleverandører, sier Homer. Han legger til at ingen avtale er umiddelbart forestående, men legger samtidig vekt på at medieselskapers interesse i inngangsporter på Internett blir stadig større - jfr. bl.a. Disneys oppkjøp i Infoseek (se relaterte artikler i margen til høyre)

Homers uttalelser satte fart i markedet som allerede kjøpte Internett-relaterte aksjer av andre årsaker, skriver Wall Street Journal Interactive. Kursen på Netscapes aksjer steg fra 8,6 til 35,7 dollar på den teknologitunge Nasdaq-børsen.

Netcenter konkurrerer blant annet med Yahoo om å bli den største inngangsporten på Internett. Men verdivurderingen av Netscape ligger langt lavere enn Yahoo fordi Netscapes programvarevirksomhet er hengt opp i en aldri hvilende kamp med Microsoft (se relaterte artikler i margen til høyre).

Time Warner Inc. er ofte nevnt som en potensiell partner for Netscape, men medieselskapet forteller at de ikke har noen samarbeidsplaner foreløpig.

Mike Homer sier i et intervju med Bloomberg News at Netscape planlegger en reklamekampanje på Internett til ti millioner dollar, for å promotere den "nye" inngangsporten, Netcenter 2.0.

- Netscape vil øke trafikken på nettstedet sitt, som nå har 8,5 millioner daglige besøkende, ved å legge vekt på innhold som personlig økonomi, nyheter, underholdning, sport, barn og familie, og lokal informasjon, sier Homer.

Til toppen