Partnerjakt for chello-portal

Bredbåndsportalen til chello broadband vil ha flere samarbeidspartnere både på innholdssiden og på e-handelsløsninger de planlegger å legge på portalen - så nå er portalsjef Bård Brænde på partnerjakt.

I juni lanserte chello broadband og Janco Multicom sin portal www.chello.no. Bak selskapene står United Pan-Europe Communications NV (UPC). Målgruppen er kabel-TV-abonnentene til Janco som ønsker en rask internettilknytning, og som dermed har tegnet abonnement for bredbåndsaksess. Portalen skal integrere teknologien og være skreddersydd for bredbåndsløsninger.

I januar/februar neste år blir portalen lansert i ny drakt. Den svenske versjonen av den nye portalen kommer først, men der har man til gjengjeld ikke hatt den første versjonen av portalen. Deres første lansering skjer i midten av november så dersom du vil få et inntrykk av hvordan den norske portalen vil bli seende ut, kan du da ta turen innom den svenske portalen.

- Det portalen har i dag er kun en smakebit på det som kommer, sier Bård Brænde, som nylig startet i stillingen som portalsjef. Brænde kommer fra HjemmeNett.

På innholdssiden samarbeider chello broadband med TV2 og SOL. Som digi.no har skrevet tidligere, gir chello tilgang til TV2-nyhetene til langt bedre kvalitet enn TV-stasjonen selv kan tilby. En halv time etter at sendingen er avsluttet vil den bli lagt ut på nettstedet.

chello broadband begir seg nå ut på partnerjakt og vil inngå flere samarbeidsavtaler på innholdssiden. Men foreløpig holder Brænde kortene tett til brystet når det gjelder navn på mulige partnere.

- Mye vil være klart når den nye portalen lanseres. Vi kommer ikke til å ligge på latsiden, for å si det sånn, sier en hemmelighetsfull Brænde.

Planen er å integrere e-handelsløsninger i portalen, og også her er chello på partnerjakt.

- E-handel er fremdeles i utviklingsfasen, men det skjer mye ved hovedkontoret i Amsterdam. Foreløpig har vi ingen samarbeidspartnere i Norge enn de som ligger på chello.com, sier Brænde til digi.no.

En av fordelene med Internett på bredbånd, er ifølge Brænde de mulighetene det åpner på annonseringssiden.

- Vi kan ha tyngre annonser enn de som sitter med ordinær tilknytning. Samtidig har vi mer kunnskap om våre brukere, siden vi installerer program på maskinene deres. Derfor vet vi at de har Real Video og annen programvare, sier Brænde.

De regionale portalene er ikke tenkt som konkurrenter til den internasjonale hovedsiden, som i første rekke skal være en informasjonsside om det internasjonale selskapet.

Ved relanseringen av portalen vil det være en åpen og en lukket del. Den åpne vil være tilgjengelig for alle nettbrukere, og layoutmessig vil den likne på den lukkede delen. chello-kunder vil automatisk blir gjenkjent ved sitt IP-nummer, som vil være i en serie eid av chello. Når disse kundene går inn på chello-portalen, vil de få tilgang til den informasjon som er begrenset til selskapets egne kunder.

Den lukkede delen har fokus på innhold, mens den åpne er mer salgsrettet.

- Tanken er at det på portalen etter hvert skal kunne tilbys meldingsformidling, kalenderfunksjoner og andre tjenester, sier Brænde.

I Norge har chello broadband i dag 2.000 kunder av de 40.000 kundene som har tilgang. På europeisk basis har selskapet 80.000 kunder av i alt 5,9 millioner kabelabonnenter.

- Vi har tidligere uttalt at vårt mål er å få 5.000 kunder i løpet av 1999, og om vi klarer det gjenstår å se, sier markedssjef Harald Løbak Sæther. I dag koster det 295,- kroner for et ordinært chello abonnement med 300 Kbit/s inn og 64 Kbit/s ut, mens et abonnement med dobbelt så rask tilgang, koster hundre kroner mer i måneden.

- Hvilken utbyggingstakt satser dere på framover?

- Med de ambisjonene som er i UPC og chello er takten hurtig, er det vage svaret Løbak Sæther gir.

I Norge er det 3,5 stillinger som er avsatt til portal-arbeid, mens det totalt i chello broadband i Norge i skrivende stund er rundt 17 personer som jobber. I Amsterdam er det mellom 230 og 240 personer som jobber med portalarbeid.

Til toppen