Passagen tvinger reklame på 50.000 svenske nettbrukere

Det svenske nettstedet Passagen har tvangsinnført en ramme med egenreklame som legger seg på toppen av på de private hjemmesidene til SOL-kundene. Det er ikke mulig å reservere seg mot reklamen.

Passagen som tilbyr svenske nettbrukere gratis hjemmesider, har startet med egenreklame på hjemmesidene rettet mot privatbrukerne, skriver nettutgaven til Aftonbladet.

Portalen er Nordens mest trafikkerte og drives av Scandinavia Online AB.

I Norge er SOL slett ikke fremmed for ideen og vil vurdere å gjøre det samme på norske hjemmesider.

- Vi har vært klar over planene til svenskene, og ser at det kan for såvidt vært interessant for oss. Vi er ikke fremmed for å gjøre det samme. Men vi driver i samarbeid med Telenor Nextel, og må konsultere med dem først. Foreløpig avventer vi resultatene svenskene kommer til. Dersom det skulle vise seg at dette er et gode for brukerne og for Passagen, er vi motiverte for å foreslå det samme, sier portalsjef Stig A. Waagbø.

- Er dere åpne for kommersielle reklamer etterhvert på hjemmesidene også?

- Dette er et touchy område. De som har hjemmeside hos oss har fått det gjennom aksessabonnement i Telenor, så hjemmesidene tilhører dem. Gitt at SOL valgte å gi gratis hjemmesider til den norske befolkningen, hadde det vært interessant.

- Tenker dere på å tilby gratis hjemmesider?

- Vi følger godt med på hva de forskjellige aktørene gjør, og vi tenker på det, sier Waagbø, som ikke vil kommentere hvor langt unna SOL er å tilby denne tjenesten.

Det svenske nettstedet har startet med rammen med egenreklame på enkelte hjemmesider, men skal etter hvert utvide ordningen til å gjelde alle hjemmesider. Totalt har 50.000 svensker sine hjemmesider hos Passagen. Nettstedet hadde 1,4 millioner unike besøkende i juli måned.

Under er en Passagen-hjemmeside med annonserrammen avbildet.


- Det er ikke snakk om kommersiell reklame på hjemmesidene, men informasjon om våre seksjoner, tips til hvordan man kan bruke hjemmesider, konkurranser og guider der brukerne kan sende inn forslag til beste hjemmesider, sier Åsa Eklund som er informasjonsansvarlig i Scandinavia Online AB, som driver Passagen. Scandinavia Online AB eies av Schibsted, Telia og Telenor.

Hun avviser at det er planer om å introdusere kommersielle reklamer på hjemmesidene.

- Det er ikke diskutert og ligger heller ikke i våre planer i dag. Men vi vil utvikle vår service til leserne, sier Eklund til digi.no.

- Kan man reservere seg mot å få opp informasjonen på sin hjemmeside?

- Nei, de må fysisk lukke topframen, man kan ikke slippe unna den. Det er gratis å ha hjemmeside på Passagen, så vi tror ikke at folk kommer til å synes det er så ille. Vil man ikke ha info på sidene, kan man skru informasjonen av, og mange bruker denne funksjonen, sier Eklund.

Hun tror ikke at de vil miste noen hjemmesidekunder på grunn av rammen øverst på hjememsidene.

- Vi har ikke mistet noen hjemmesidekunder hittil, men én person skrev et leserbrev i databladet Datateknik, og han var irritert, men jeg tror ikke vi kommer til å miste flere, understreker Eklund.

Til toppen