BEDRIFTSTEKNOLOGI

Passer dette på deg, bør du holde deg unna UPC

Hvordan kan UPC kjøre en kjempekampanje for å få nye kunder på Internett og telefon når selskapet ikke greier å betjene kundene det allerede har?

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
17. sep. 1999 - 18:29
tilbakemeldingenWibecke BrusdalUPC Norgetest














Jan Borgar StrømmenUPC-kunde: - Kan dårlig lederskap være årsaken?


Verst er det likevel for de kundene som nå i minst et halv år (vi har ikke fulgt saken lenger) har vært plaget med stadige avbrudd i aksessen. Når vi nå også hører om kunder med helt nye kabler som mister aksessen i flere dager om gangen, kan man nesten bli litt skremt. Tidligere har UPC/Janco skyldt på en eller annen form for støy på linjene, men etter å ha lest meldinger på selskapets nyhetsgrupper de siste dagene, virker det som om det mer er nettverksutstyret det er noe galt med. Hvis dette stemmer, hvorfor sørger da ikke UPC for at dette utstyret blir byttet ut umiddelbart - for selskapet har vel selvsagt et lager stående med fungerende huber, svitsjer og lignende i tilfelle noe skulle ryke. Så kan man heller sette inn igjen det opprinnelige utstyret når og hvis dette er blitt fikset og skikkelig testet. UPC er nemlig et så stort selskap at ressurser til å fikse det aller mest på kort tid, ikke bør være noe problem.

Jeg regner som nevnt med at de fleste av brukerne av UPCs kabelmodemtjeneste er rimelig erfarne databrukere som raskt kan finne ut av hvor problemene oppstår på egenhånd. Men hvis UPC nå skal henvende seg til mange tusen langt mindre erfarne databrukere, hvordan skal disse få noe glede av tjenesten? Jeg mener når UPC ikke engang i dag, med omtrent 2000 Internett-abonnenter, greier å gi tilfredsstillende brukerstøtte eller tjeneste for den saks skyld, hvordan skal selskapet kunne håndtere de 80.000 potensielle kundene selskapet vil ha om relativt kort tid.

Jeg er i det hele tatt svært skeptisk til UPCs utvidelse av kundebasen. Jeg mener derfor at følgende grupper av databrukere bør holde seg langt unna UPC inntil selskapet har bevist at det greier å tilby en meget bra tjeneste både rent teknisk men også på supportsiden over en periode på minst et halvt år:

  • folk som er avhengige å ha rask aksess døgnet rundt
  • folk som ikke har modem eller ISDN-adapter eller mulighet til å benytte dette
  • folk med begrensede datatekniske kunnskaper
  • folk som ikke har splitter nytt kabelnett

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.