Patentkrig kan lamme sosiale nettverk

Sosiale nettverkstjenester er blitt ekstremt populært, men nå trues bransjen av en ny patentkrig.

IT-bransjen rammes jevnlig av patentkriger der patenter gjerne gis på teknikker som etterhvert er kommet i bred bruk. Dette gir vinneren av patentet stor muligheter til å presse penger fra eller stoppe konkurrenter.

Nå er en ny slik patentkrig under oppseiling, denne gangen etterhvert den raskt voksende bransjen for sosiale nettverk.

Friendster er pioneren innen det som kalles sosiale nettverk på internett, men de har ikke helt klart å holde tritt med konkurrenter som MySpace og Facebook. Friendster har nå i underkant av en million besøkende, mens MySpace har 45,8 millioner og Facebook 7,9 millioner ifølge tall fra Nielsen/Neratings.

Nå har Friendster fått tildelt et patent relatert til å søke etter personer online basert på relasjoner og de forventer at flere av selskapets patenssøknader snart blir godkjent. Selskapet vurderer å bruke patentene mot konkurrentene.

- Vi ønsker å beskytte vår intelektuelle kapital og vi evaluerer hva vi skal gjøre, sier Kent Lindstrom, sjef for Friendster til Wall Street Journal.

Selskapet har ikke bestemt seg for hvordan de vil benytte patentet ennå, men holder døren åpen. Med et patent kan man nekte en konkurrent å bruke teknologien eller man kan kreve en lisensavgift av de som bruker den.

- Advokatene vi har snakket med mener at dette er et patent som står veldig sterkt, sier Lindstrom.

Etter at MySpace ble solgt til News Corp ifjor, gjorde Friendster et mislykket forsøk på å selge seg selv. Selskapet har stagnert og sliter med å vokse videre. Selskapets investorer spyttet inn nye 3,1 millioner dollar tidligere i år.

Her i Norge har striden potensielt implikasjoner for Dagbladet og deres

Blink-tjeneste. I Sverige har Lunarstorm blitt ekstremt populært.

Til toppen