Paul Allen og Steven Spielberg skaper talent-web

Steven Spielberg og Microsoft-gründer Paul G. Allen setter i gang et nytt selskap som skal underholde brukerne på Internett. På agendaen står humor og interaktivitet. For publikums del kan dette være den store sjansen til å bli oppdaget av en berømt filmskaper.

Imagine Entertainment og DreamWorks SKG slår kreftene sammen for å skape et nytt underholdningsselskap som blir hetende POP.com.

Bakspillerne i joint venturet er blant annet tidligere Disney-sjef Jeffrey Katzenberg, platemogul David Geffen og filmregissør Steven Spielberg som alle eier DreamWorks.

I det andre selskapet, Imagine Entertainment, finnes også en regissør ved navn Ron Howard. Han står bak filmer som "Splash" og "Apollo 13" (begge med Tom Hanks i hovedrollen) og "Ransom" (med Mel Gibson som hovedattraksjon).

Den nye virksomheten til Spielberg og Howard skal finansieres av Vulcan Ventures som er investeringsselskapet til Microsoft-gründer Paul G. Allen, skriver partene i en pressemelding.

POP.com blir et selskap som leverer digital underholdning med tegnefilm, video-på-bestilling og webbegivenheter på direkten som hovedattraksjoner. De fleste av sekvensene som blir kringkastet vil vare fra ett til seks minutter i streamet format, det vil si at snuttene vil bli vist uten at alt av bilder og lyd trenger å bli lastet ned på harddisken din før du setter det i gang.

Samtidig ønsker Spielberg og Howard å skape en inngang for talenter som kun venter på å bli oppdaget. Brukerne blir invitert til både å kommunisere med andre på tjenesten, men også sende inn bidrag som vil bli kringkastet parallelt med det POP.com kommer til å levere.

Over nettet skal man kunne skrive et skript, redigere og personliggjøre eget innhold som kan bli vist på tjenesten. De meste populære påfunnene kan bli belønnet med utviklingskontrakter hos DreamWorks og Imagine.

POP.com vil være åpen for alle webbrukere og får inntektene sine fra salg av reklameplasser, sponsorater og gjennom e-handel-virksomhet. Det er meningen å fange opp de fleste nettbrukere, til og med hjemmebrukerne med 28,8kbyte -modem på vanlig telefonlinje.

Imagine og Dreamworks har jobbet tett med Lycos, en av verdens største søketjenester (og en av samarbeidspartnerne til norske Fast) i utviklingen av tjenesten som skal lanseres til våren.

Jeffrey Katzenberg, som hadde en sentral stilling hos Walt Disney før han startet konkurrenten DreamWorks i 1994, mener at dette prosjektet kan bli like revolusjonerende for underholdningsindustrien som MTV en gang var:

- Akkurat som MTV introduserte et nytt underholdningsforum for musikkvideoer, tror vi at denne nye virksomheten kommer til å tilby en ny form for underholdning for den hurtig ekspanderende internettbefolkningen. POP.com vil ikke bare tilby en rekke ulike underholdningsalternativer, men vil også melke den stadig uoppdagede kilden av talenter som er global som internettet selv, sier Katzenberg i en pressemelding.

Til toppen