Et av verdens største selskaper målt i børsverdi, Cisco Systems, har vokst seg enormt stort - hovedsakelig gjennom oppkjøp. Cisco kjøper mellom åtte og ti selskap hvert år.
Faktisk er oppkjøpskarusellen så viktig for Cisco at hele selskapets utviklingsavdeling er plassert i virksomheter som ennå ikke er kjøpt opp, skal en tro Paul Saffo.
Hvordan går det opp?
Ifølge Saffo er svaret såre enkelt:
Innimellom tar Ciscos toppsjef, John Chambers, seg en tur opp til en kjent venture-kapitalist i Silicon Valley (en kapitalist som tilfeldigvis bor et steinkast fra Saffo...). Der forteller Cisco-sjefen om hvilken teknologi Cisco ser for seg de vil trenge i tiden som kommer. Med en gang møtet er over, kaster venture-kapitalisten seg over telefonen og ringer rundt.
- Etter kort tid har risikokapitalisten etablert flere selskaper som raskt begynner med utvikling av ny teknologi og nye produkter. Omtrent 16 måneder etterpå kommer Cisco inn og kjøper opp de selskapene som er av interesse. De andre selskapene blir lagt ned på dagen, hevder Saffo, som mener metoden kan forsvares:
- Cisco slipper store utgifter til forskning og utvikling, mens venturekapitalistene får igjen for jobben de har gjort når Cisco står på døra med sjekken for å kjøpe opp virksomheten.