RESULTATERFINANS

Paul Saffo om fremtiden

Møt Paul Saffo - en av de aller skarpeste analytikerne på hva som blir ledene teknologi i fremtiden.

Sigvald Sveinbjørnsson
12. okt. 2000 - 05:56

For over 1000 tilhørere fikk Saffo utfolde seg fritt på podiet under The New Economy Forum i Stockholm mandag. Hans foredrag tok utgangspunkt i at innovasjon er en helt nødvendig og til dels irrasjonell del av en ellers rasjonell kapitalisme. Ofte mislikes innovasjon og nyskapning fordi det har preg av å være "kreativt ødeleggende" for eksisterende strukturer.

Når det skjer nyskapning, skapes også store forandringer, negative så vel som positive. Uansett - kjernespørsmålet er og blir: Hvordan vite hva som skal komme?

- Internett, som er en del av en kreativ destruksjon, gjør det mulig å organisere på nye måter slik at man kan utnytte nye muligheter. Kjernen i e-commerce er innovasjon. Men vi vet ikke hva som kommer, det eneste vi vet om innovasjon og nyskapning er formen på den, sa Saffo, og la til at formen på innovasjon er som en S: Den er lav i begynnelsen, men så stiger kurven brått, nesten rett opp. Så sakker kurven av og stabiliserer seg.

- Fjernsynet var lenge i markedet før den ble tatt opp av befolkningen. Da steg kurven rett til værs, mens den i dag er jevn på det nivået som den lå på da kurven flatet ut, forklarte Saffo, og fortsatte; - Venture-kapitalister er som spedbarn - de sover i to timer (mens kurven er lav) og de gråter i to timer (mens kurven er på vei opp). Snart kommer det et blodbad i denne gruppen. Det er altfor mange penger fordelt på altfor få selskaper, advarte sjefen for Instiute of The Future.

- Forsetter det slik vil venture-kapitalisene drive med "drive by shooting" bare at de ikke skyter på folk. De kommer til å stoppe bilen sin like ved folk på gaten, gi dem 500.000 dollar og si: Ser deg når du går på børs, harselerte Saffo, som mener Silicon Valley har vært for naive til ny teknologi.

Ifølge Saffo er ikke det store problemet til flere av selskapene i den nye økonomien mangel på suksess, men tvert i mot at det går altfor bra...

- Mange blir rett og slett skadet av sin egen suksess! Oppstartselskapene mener i begynnelsen, før det kanskje tar av, at idéen er meget god. Men siden resultatene ikke kommer, blir de desillusjonerte. De overvurderer sin egen idé. Og når oppgangen engang kommer, gjør de det motsatte - de begynner å undervurdere sin egen idé, mener Saffo.

Et av hans hovedpoeng er at det tar tid før ny teknologi blir tatt opp i markedet. Et eksempel er PC-en, som brukte mer enn 20 år fra den ble funnet opp til den ble introdusert for fullt i markedet.

Saffo tror imidlertid at den såkalte "e-boblen" nå er over. Det er dermed ikke sagt, advarer han, at det ikke vil være store utfordringer i tiden fremover. - Et godt råd til dere som skal finne på det nye store: Finn ut hva som ble fiasko for tyve år siden, er Saffos råd.

Det som imidlertid ikke blir en fiasko, men derimot får avgjørende betydning for vår fremtid, er ifølge Saffo bredbåndsteknologien.

- Bredbånd vil være det store skiftet. Det betyr at alle datamaskinene våre kan være på nettet hele tiden. Tenk dere mulighetene innenfor såkalt "peer-to-peer". Napster er peer-to-peer, og en type utveksling vi kommer til å se mer og mer av. For eksempel kommer det Sony Playstation maskiner med 30 GB lagringsplass. Hva kommer alle verdens 15 åringer gjøre med den enorme lagringsplassen? Jo, lagre filmer! Og filmindustrien vil få det langt hardere enn musikkindustrien dersom de er dumme nok til å gå til angrep på dette, proklamerte Saffo.

Hans tese er at teknikk blir media som igjen blir nye produkter - det er gangen i dagens "revolusjon".

- Vi har sett teknologien, og vi ser nå mediene som dukker opp av den teknologiske innvoasjonen. Dette kommer til å utvikle seg fra nye medier til nye produkter på akkurat samme måte. Se på TV-en. Når den kom var det på grunnlag av ny teknologi. Men det var i grunnen en ny mediekanal, som igjen fostret nye, kommersielle produkter. Det samme vil skje med Internett, og det skje raskt. Teknologiutviklingen er på en måte over nå, herfra vil mediene og de nye produktene ta over, sa han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra